FUZED prisas på Idrottsgalan för sitt arbete med barns hälsa

Report this content

För första gången någonsin prisas e-sporten på Idrottsgalan när FUZED vinner kategorin Årets Peppare 2023 och får pris av H.K.H Prins Daniel. Det nystartade gamingcentret är ett samarbete med Helsingborgs kommun och fokuserar på gaming och hälsa. Priset Årets Peppare delas ut av Generation Pep, i samarbete med Riksidrottsförbundet.

Gamingcentret FUZED öppnade i Helsingborg 17 september 2022 och har redan 4000 aktiva medlemmar. Den 3000 kvadratmeter stora träningsanläggningen, där gaming kombineras med fysisk aktivitet och hälsosam kost, är blivit en lokal succé och vinner nu även kategorin Årets Peppare på Idrottsgalan 2023, ett pris som tilldelas en aktör för sitt aktiva ställningstagande för barns hälsa.

– För att tackla samhällsproblemet med stillasittande i Sverige så behöver vi tänka nytt och det krävs mod att prisa en aktör som använder sig av gaming för att få människor i rörelse, för det kommer onekligen med en del fördomar. Att Generation Pep och Riksidrottsförbundet ser förbi fördomarna och i stället ser potentialen är inspirerande och ger konceptet ett godkännande så fler vågar tänka nytt, säger Karl Sergel, grundare och VD på FUZED.

Priset Årets Peppare delas årligen ut i samband med Idrottsgalan på initiativ av Generation Pep i samband med Riksidrottsförbundet. I juryn sitter bland andra H.K.H Prins Daniel, tidigare OS-guldmedaljören Carolina Klüft och äventyraren Aron Anderson. Juryns motivering till varför FUZED fick priset Årets Peppare:

”Årets vinnare har kombinerat ungas digitala intresse med den traditionella fysiska arenan på ett modigt, innovativt och gränsöverskridande sätt. En mötesplats för barn och unga som skapar möjlighet till rörelseglädje och en mer hälsosam livsstil i en digital värld.”

FUZED har utöver 16 spelrum även en idrottshall med Sveriges första interaktiva sportgolv, där linjerna enkelt kan bytas ut med hjälp av en ipad, beroende på vilken sport som ska utövas. Dessutom serveras bara nyttig kost i lokalerna; ingen läsk, energidryck och inget godis. Under 2023 kommer Helsingborg Stad och FUZED utveckla verksamheten för att nå fler, genom att bland annat starta upp e-sportträningar. Tanken är att FUZED-konceptet ska nå fler kommuner under 2023, och Stockholm är ett tydligt mål.

– Vi fortsätter hjälpa kommuner som vill ge sig in i gamingvärlden med FUZED-konceptet och ser fram emot fler föreningssamarbeten. Vi kommer utveckla och investera i nya idéer kring rörelse och presentera flera spännande samarbetspartners som likt oss vill se fler barn och unga i rörelse, avslutar Karl Sergel.