• FXI/

Algoritmen fortsätter prestera under oktober och utökas med 1MSEK

Resultatet från första kvartalet med Valor algoritmen presenterades i kvartalsrapporten och algoritmen fortsätter prestera lika bra under oktober. Styrelsen har därför beslutat att öka medlen från 2MSEK till 3MSEK i syfte att få god avkastning på egna tillgångar fram tills myndigheterna på Malta godkänner fonden.

FX International AB presenterade i kvartalsrapport 1 en god avkastning från Valor algoritmen som den kommande fonden kommer att baseras på. I rapporten framgår det också att bolaget fortsatt väntar på att de Maltesiska myndigheterna skall godkänna SICAV fonden för att komma igång med verksamheten enligt plan. Detta beräknas ske inom en snar framtid och vara ett mycket positivt lyft för bolaget som då kan påbörja arbetet med att attrahera kapital från andra förvaltare och professionella investerare. Initialt beräknas fonden kunna startas med 100MSEK.

”Jag är mycket positiv till den utveckling vi haft med Valor och samtidigt arbetar vi mycket intensivt vidare med att få klart allt, när Maltesiska myndigheter ger klartecken, kan vi ge oss i kast med att finna intresserade investerare och få upp den fond som vi lovat. Jag menar att resultaten talar ett tydligt språk och det är viktigt för vårt fortsatta arbete och det ser jag mycket fram emot.”, säger VD, Ole Helland, FX International AB (publ.)

Styrelsen har fattat beslut att utöka med ytterligare 1MSEK från de redan befintliga 2MSEK som man hittills handlat med. Kvartalsrapporten visade en avkastning på motsvarande 400KSEK vilket motsvarar ca 19% för perioden. Kapitalet från emissionen förra året kan därmed direkt ge en god avkastning genom Valor algoritmen.

”Vi tror mycket på Valor algoritmen och den kommande fonden som vi menar kommer att kunna startas upp inom kort men vi ser också att avkastningen från vår egen förvaltning ger ett gott resultat som påtagligt förbättrar vårt resultat bara genom att fördela om kapital och därför anser vi det vara ett klokt beslut som kommer gynna både vår egen ekonomi samt även visa en bra track-record gentemot våra kommande investerare i fonden”, säger Styrelseordförande, Johan Olsson, FX International AB (publ).

Ole Helland, VD
Tel: +46 (0) 793 37 67 91
e-post:
ole.helland@fxi.se

Johan Olsson
Styrelseordförande FX International AB
Telefon: +46 (0)705 424600
E-post: johan.olsson@fxi.se

FX International är ett svenskt FinTech-bolag vars verksamhet är algoritmisk handel och artificiell intelligens (AI). Bolaget har sedan 2007 handlat valutor med ett alogritmiskt dataprogram. Dataprogrammet använder avancerade kombinationer av tekniska indikatorer, analysmetoder och handelsregler för att skapa en optimal handelsstrategi. Bolaget har genom detta program bedrivit algoritmbaserad valutahandel med egen tillgångsmassa i kombination med belåning. Bolaget har sedan juni 2010 bedrivit handel i Genova FX, där Bolaget visat att den algoritmbaserade valutahandeln genererar avkastning på investerat kapital som slagit jämförbara index under denna tid.