Bokslutskommuniké för FX International AB

Styrelsen och verkställande direktören i FX International AB (publ) avger härmed bokslutskommuniké för perioden 2020-07-01 - 2021-12-31

Sammanfattning av bokslutskommuniké

oktober 2021 – december 2021, kvartal 6

• Rörelseresultat: -721 KSEK (-3 011 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: -6 KSEK (0 KSEK)
  • Resultat före skatt: -727 KSEK (-3 011 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,022 SEK, (-0,09 SEK)

juli 2020 – december 2021, 18 månader (jämförelsesiffror, juli 2019 - juni 2020, 12 månader)

• Rörelseresultat: -8 631 KSEK (−6 695 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: 382 KSEK (-221 KSEK)
  • Resultat före skatt: -8 249 KSEK (-6 916 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,25 SEK (0,21 SEK)

Bolaget har förlängt räkenskapsår vilket innebär att detta är kvartal 6 sedan senast avgivna årsredovisning per 2020-06-30. Innevarande räkenskapsår avslutas den 31 december 2021 och kommer således omfatta 18 månader, tillika 6 kvartal.

Kommande finansiella rapporter
Delårsrapport (januari - mars) 28 april 2022
Halvårsrapport (januari - juni) 31 augusti 2022
Delårsrapport (juli - september) 31 oktober 2022
Bokslutskommuniké (2022) 28 februari 2023

VD-KOMMENTAR

Med en pandemi som har hållit världen i ett järngrepp har det minst sagt varit ett skakigt år. Den osäkerhet som följt i fotspåren av pandemin har även drabbat vår verksamhet, framförallt med minskad investeringsvilja. Mycket till följd av restriktioner som hindrat oss från att möta presumtiva kunder och samarbetspartners, främst internationellt.  För oss likt för andra har vi under året fått ändra vårt arbetssätt och det digitala är nu en väsentlig del av vardagen och en stor del av vår arbetsgång.

Vi har under året arbetat metodiskt framåt för att strukturera, och professionalisera, FXI:s verksamhet samt att bredda vårt utbud med alternativa produkter. Utveckling av nya fondstrukturer riktade till professionella och institutionella investerare har varit vårt primära fokus. Vår avsikt är att genom ett diversifierat produktutbud erbjuda investerare placeringar med hänsyn till riskpreferenser och avkastningsmål och där alternativa investeringsslag ger möjlighet till exponering mot olika inriktningar och marknader. Vi ser att intresset för stabila alternativa fondstrukturer är det som främst tilltalar investerare, både professionella och institutionella. Därav är FXI:s avsikt att generera en stabil avkastning med en balanserad och långsiktig strategi med god avkastning och välavvägd riskprofil.

Vi har under tiden knutit ytterligare större aktörer inom finansmarknaden till oss och vi hoppas att genom dessa nätverk snabbare kunna verka mer globalt.

En ny version av Genova FX lanserades i november och resultaten av handeln är positiva. De positiva resultaten är en stark indikation på att AI-driven valutahandel fungerar. Utvecklingen av Genova FX är ett steg i satsningen mot att produktifiera och kommersialisera Genova FX. Bolagets avsikt är att genom Genova FX erbjuda valutahandel med handelsstrategier som är helt styrda av artificiell intelligens (AI) inom en fondstruktur.

Vi går in i 2022 med fortsatt stark tilltro om att vi har goda förutsättningar att vår verksamhet skall stärka sin intäktssida och utveckla ytterligare nya produkter, både i egen regi och i samarbete med andra aktörer.

Kommentar till den finansiella utvecklingen

Vår inledande målsättning om minskade driftkostnader har fallit väl ut, framförallt genom minskade konsultavgifter från tidigare styrelseledamöters närstående företag och den första enskilda period som inte påverkats av tidigare lednings finansiella beslut var Q4. Bolaget hade även under det gångna räkenskapsåret hög personalomsättning, vilket orsakat Bolaget högre personalkostnader än beräknat.

Den svikande intäktssidans kopplas främst samman med svårigheter att kapitalisera Valor Global FX Fund och därmed uteblivna förvaltningsavgifter, försäljningsintäkter samt omvärdering och nedskrivning av valutakonton.

Till sist vill jag tacka för förtroendet!

Sofie Danielsson

Verkställande direktör, FX International AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:

Sofie Danielsson

FX International AB ( publ) är ett svenskt aktiebolag registrerat på Spotlight med kortnamn FXI. Bolaget är registrerat hos Finansinspektionen och erbjuder alternativa investeringprodukter till professionella och institutionella investerare.