Bokslutskommuniké för FX International AB (publ)

Styrelsen och verkställande direktören i FX International AB (publ) avger härmed bokslutskommuniké för perioden 2022-01-01 - 2022-12-31

Sammanfattning av bokslutskommuniké oktober – december 2022, kvartal 4

• Rörelseresultat: 288 KSEK (-722 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: 0 KSEK (-6 KSEK)
  • Resultat före skatt: 330 KSEK (-727 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: 0,006 SEK, (-0,022 SEK)

januari – december 2022, 12 månader (jämförelsesiffror, juli 2020 - december 2021, 18 månader)

• Rörelseresultat: -1 565 KSEK (−8 631 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: 185 KSEK (382 KSEK)
  • Resultat före skatt: -1 380 KSEK (-8 249 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,024 SEK (-0,25 SEK)

Kommande finansiell rapportering

Delårsrapport (januari - mars) 28 april 2023
Halvårsrapport (januari - juni) 31 augusti 2023
Delårsrapport (juli - september) 31 oktober 2023
Bokslutskommuniké (2023) 29 februari 2024

VD-KOMMENTAR

När vi summerar året kan jag konstatera att vi lämnade en utmanande tid under covid-pandemin och gick in i ett 2022 som även det varit minst sagt turbulent, där invasionen av Ukraina, fallande börser, låg tillväxt och hög inflation har påverkat de flesta av oss. FXI har naturligtvis även varit påverkade av utvecklingen och framförallt har osäkerheten kring det marknadsekonomiska läget bidragit till försiktighet från investerarkollektivet. Detta till trots har vi fortsatt att arbeta målinriktat och lyckats öka vår omsättning efter ett år av stor börsnedgång. Resultatet är en tydlig indikator på att vår satsning på alternativa investeringsprodukter med stabil avkastning skapar goda möjligheter att attrahera kapital. Vi har även under året aktivt arbetat med våra samarbetspartners, vilket öppnat upp nya marknader och ett bredare kontaktnät av internationella investerare vars intresse för den nordiska kapitalmarknaden fortsatt är starkt.

Vårt arbete detta år har varit i linje med den strategi som nuvarande ledning initierade under förra räkenskapsåret och som syftar till att skapa en stabil och hållbar organisation med låga rörelsekostnader. Vi har även under året arbetat intensivt med vår verksamhetsutveckling, med målsättning att öka omsättningen och nå ett positivt resultat. I linje med detta arbete låg stort fokus under 2022 på etableringen av Genova Nordic SME Fund, en nischad investeringsprodukt vars portfölj utgörs av innovativa och utvecklingsbara nordiska tillväxtbolag. Fonden slutade året +4,84 %, jämförbart index slutade -59,88 %. Under året skiftade vi även handelsplats för Genova FX till Intertrader, en aktör som ger oss en säkrare infrastruktur, konkurrenskraftig prissättning och stabilare handelsmiljö. Genova FX slutade året +3,48 %.

Sammanfattningsvis har det varit ett händelserikt år där vi lyckats förbättrat vårt resultat avsevärt i en tid som framförallt  kantats av utmaningar och ansträngningar utöver det vanliga. Inför kommande år står FXI på en finansiell solid grund och är väl rustat inför eventuella utmaningar. Vi ser med stor optimism fram emot kommande möjligheter där vår målsättning är att fortsätta växa och skapa värde till investerare och aktieägare.

Finansiell kommentar

Året har fortsatt präglats av inflation och ett osäkert börsklimat med nedgångar. Detta till trots har FXI ökat sin omsättning och presenterar ett drastiskt förbättrat årsresultat om -1 380 494 SEK (-8 249 171 SEK). Bolagets förbättrade resultat är en direkt följd av uppgång i Bolagets investeringsverksamhet samt avgifter genererade från AI2 SICAV plc. Fortsatt är det utveckling av AI2 SICAV plc som är det vi arbetar mest intensivt med, både nya produkter, men även fortsatt försäljning av befintliga.

Till sist vill jag tacka för förtroendet!

Sofie Danielsson

Verkställande direktör i FX International AB (publ)

Denna information är sådan som FXI är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-28 08:30 CET.

Sofie Danielsson

FX international AB(publ) har egen förvaltning och erbjuder alternativa investeringsprodukter till professionella och instutionella investerare. FXI:s mål är att erbjuda investerare en balanserad långsiktig förvaltningsstrategi med god avkastning och riskspridning.