Fonden på Malta inväntar den slutgiltliga licensen från MFSA

Samtliga formella avtal med leverantörer är på plats och fonden inväntar i dagsläget den slutgiltliga licensen från den maltesiska finansiella tillsynsmyndigheten.

Ole Helland, VD FXI, har tillbringat de första arbetsdagarna under 2020 på Malta för att få de sista samarbetsavtalen på plats innan fonden blir operationell. Fonden har bland annat ingått avtal med APEX Fund services som förvaltare av fonden, Deloitte som fondens revisor, samt Zarattini som bank.

“Det är en otroligt bra struktur som vi byggt upp med mycket kompetenta deltagare och samarbetspartners. Det kommer att vara ett stort nöje att både arbeta och samarbeta med samtliga involverade parter och jag ser fram emot att fonden snart är i drift.”, säger VD, Ole Helland, FX International AB (Publ.)

Bakgrund: I början av året skickade FX International AB i samarbete med Valor, in en ansökan till Maltas finansinspektion (MFSA) för tillstånd att skapa en alternativ investeringsfond (SICAV) som till 100% ska hanteras genom artificiell intelligens. Ansökan godkändes av MFSA i november månad 2019 och det efterföljande arbetet har bestått utav administrativa och formella frågor. Fonden startas med ett förväntat initialt kapital på 100 miljoner kronor och är endast riktad till professionella investerare.

Mer information kommer att delges löpande via Cision, Spotlight, hemsida och via vårt nyhetsbrev. Anmäl gärna ditt intresse för denna information för att få löpande uppdateringar! Du gör det enklast på vår hemsida och/eller på Spotlight.

Ole Helland, VD

Tel: +46 (0) 793 37 67 91

e-post: ole.helland@fxi.se

FX International är ett svenskt FinTech-bolag vars verksamhet är algoritmisk handel och artificiell intelligens (AI). Bolaget har sedan 2007 handlat valutor med ett alogritmiskt dataprogram. Dataprogrammet använder avancerade kombinationer av tekniska indikatorer, analysmetoder och handelsregler för att skapa en optimal handelsstrategi. Bolaget har genom detta program bedrivit algoritmbaserad valutahandel med egen tillgångsmassa i kombination med belåning. Bolaget har sedan juni 2010 bedrivit handel i Genova FX, där Bolaget visat att den algoritmbaserade valutahandeln genererar avkastning på investerat kapital som slagit jämförbara index under denna tid.