• FXI/

FX International AB (publ) publicerar delårsrapport för kvartal 1 2023

Sammanfattning av delårsrapport

Perioden januari - mars 2023

• Rörelseresultat: -4 146 KSEK (-641 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: 0 KSEK (23 KSEK)
  • Resultat före skatt: -4 146 KSEK (-1 592 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,073 SEK, (-0,019 SEK)

Kommande finansiella rapporter

• Halvårsrapport (Q2) 31 augusti 2022
  • Delårsrapport (Q3) 14 november 2022
  • Bokslutskommuniké (Q4) 2 8 februari 2023

Bolaget har ändrat rapportdatum för Q3 rapporten. Nytt datum är 14 november 2023 (tidigare 31 oktober 2023).

VD kommentar

Vi befinner oss i en utmanande tid med bankkollapser, avnoteringar, inflaton och krig. I detta scenario finner flertalet SME bolag det svårt att attrahera kapital för fortsatt utveckling. Så är inte fallet för FXI. Efter vår kapitalresning i mars 2022 är vår finansiella ställning god och vi står väl rustade för att utveckla vår verksamhet och skapa tillväxt. Vår goda finansiella ställning möjliggör för oss att kunna fortsätta utvecklingen av FXI även under dessa tider.

Under perioden har vi fortsatt att arbeta aktivt med att marknadsföra våra fonder gentemot den internationella marknaden, framförallt med fokus på Storbritannien, Dubai och USA. Vårt internationella fokus har intensifierats och kommer även under kommande period fortsatt vara prioriterat. Vi förväntar oss att se resultat av vårt arbete gentemot våra kontakter under Q2 och Q3 2023.

Mycket tid och kraft kommer att läggas på marknadsföring av befintliga produkter såväl som kommande produkter. Vår målsättning är att genom attraktiva alternativa investeringsslag framförallt inrikta oss mot den internationella marknaden för att på så vis tillföra utländskt kapital till den nordiska marknaden. Ett steg i den satsningen är Genova Nordic SME Fund som investerar i noterade och onoterade nordiska SME företag. Genom vår satsning ämnar vi med injektioner av kapital stärka SME företag och på så vis medverka till en stark tillväxt och tillgång till långsiktigt kapital för en grupp som ofta brottas med svårigheter att attrahera rätt kapital i rätt tid.

Framtidsutsikter

Vår målsättning under 2023 är att vidareutveckla vår verksamhet och att sätta upp nya fonder. Vi planerar även att tillföra ytterligare komponenter till vår verksamhet. Syftet med detta är att generera fler framtida intäktsströmmar genom att erbjuda ytterligare finansiella tjänster och produkter. För att nå satta målsättningar arbetar vi även med att skapa en organisation som motsvarar våra behov och som stärker FXI. Genom ett bredare produktutbud och effektiviseringar investerar vi i framtiden och de möjligheter som bidrar till FXI:s tillväxt.

Finansiell kommentar

FXI är exponerad mot aktiemarknaden, via investeringar, vilka under perioden gått ner och därmed skrivits ned. Utfallet av dessa nedgångar under perioden resulterade således i att Bolagets finansnetto blev negativt. Sedan starten, april 2022, är Genova Nordic SME Fund -6,4 % medan jämförbart index under samma period är -33,1 %. Att börsen går upp och ner är en del av premisserna och även en av förutsättningarna för tillväxt. Genova FX har under perioden presterat + 3,8 %.

Sofie Danielsson

Verkställande direktör i FX International AB (publ)

Sofie Danielsson

FX International AB (publ) är ett svenskt aktiebolag registrerat på Spotlight med kortnamn FXI. Bolaget är registrerat hos Finansinspektionen och erbjuder finansiella alternativa investeringsprodukter till professionella och institutionella investerare.