FX International AB (publ) publicerar delårsrapport för Q1 2022

Sammanfattning av delårsrapport

jan - mars 2022

• Rörelseresultat: -641 KSEK (-1 592 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: 23 KSEK (0 KSEK)
  • Resultat före skatt: -618 KSEK (-1 592 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,019 SEK, (-0,05 SEK)

Kommande rapportering

Kommande finansiella rapporter
Halvårsrapport (januari - juni) 31 augusti 2022
Delårsrapport (juli - september) 31 oktober 2022
Bokslutskommuniké (2022) 28 februari 2023

VD-kommentar

Arbetet med att fortsätta utvecklingen av FXI:s produktutbud och vidareutveckla fondbolaget AI2 SICAV plc är vårt fortsatta fokus framöver. Vår målsättning är att kunna erbjuda investerare ett varierat utbud av fondstrukturer, både i egen regi och i samarbete med andra. Utveckling av nya fondstrukturer och produkter med olika investeringsslag med målsättning att erbjuda investerare intressanta alternativa investeringsmöjligheter med goda avkastningsmodeller är Bolagets mål. Genom ett diversifierat produktutbud skall vi erbjuda investerare placeringar med hänsyn till riskpreferenser och avkastningsmål, där alternativa investeringsslag ger möjlighet till exponering mot olika inriktningar och marknader. Vi ser att intresset för stabila alternativa fondstrukturer är det som främst tilltalar investerare. Vår avsikt är att generera en stabil avkastning med välavvägd riskprofil. För att främja denna vidareutveckling av FXI genomförde vi i mars månad en riktad emission med syftet att utveckla verksamheten och snabbare nå marknaden med nya produkter. Bolaget står efter nyemissionen finansiellt starkt, vilket stärker FXI och skapar goda förutsättningar för en fortsatt stabil driftsmiljö samt frigör ytterligare förvaltningskapital för Bolaget. Bolagets antal aktier kommer efter nyemissionen vara 56 973 854 st.

Förvaltningsmodeller

Genova Nordic SME Fund har under tiden startat sin IOP (Initial Offering Period) och därmed är finansieringsprocessen pågående. Fonden beräknas vara öppen för investeringar för allmänheten i kommande kvartal. Genova Nordic SME är en nischad investeringsprodukt vars portfölj utgörs av nordiska små- och mellanstora bolag, noterade och onoterade. Genova Nordic SME Fund är en fond som karakteriseras av både långsiktighet och närhet till bolagen. Fondens målsättning är att investera i innovativa och utvecklingsbara tillväxtbolag där fondens deltagande har en tydlig effekt på bolaget, och därigenom genererar en positiv avkastning till investerarna.

Genova FX visar fortsatt positivt resultat under perioden. Genova FX är en utav FXI:s produkter som framöver är avsedd att förvaltas som en specialfond inom AI2 SICAV plc. Genova FX förvaltningsmodell korrelerar inte till aktiemarknaden och skall ses som en komplementprodukt i en välbalanserad investeringsportfölj med målavkastning om 8-10 % årligen.

Finansiell kommentar

Ledningens arbete med att skapa en organisation med låga rörelsekostnader och fokus på verksamhetsutveckling är fortsatt prioriterat och FXI:s nuvarande driftskostnader står i fortsatt paritet med den målsättningen.

Genova FX har under perioden fortsatt prestera efter målsättningen att uppnå avkastning om cirka 10 % årligen, avkastningen under perioden har varit 3,11 %.

Tack för detta första kvartal!

Sofie Danielsson

Verkställande direktör i FX International AB (publ)

Sofie Danielsson

FX International AB ( publ. ) är ett svenskt aktiebolag registrerat på Spotlight med kortnamn FXI. Bolaget är registrerat hos Finansinspektionen och erbjuder alternativa investerings produkter till professionella och instutionella investerare.

Bolagets affärsmodell är att som FinTech-bolag erbjuda finansiella produkter optimerade med artificiell intelligens inom den finansiella marknaden. Bolagets egenutvecklade produkt, Genova FX™, används för algoritmbaserad handel inom den internationella valutamarknaden, har sedan lanseringen juni 2010 genererat avkastning på investerat kapital överstigande jämförbara index.