FX International AB (publ) publicerar delårsrapport för Q3 2022

Sammanfattning av delårsrapport

juli - september 2022

• Rörelseresultat: -506 KSEK (-521 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: 36 KSEK ( -4 KSEK)
  • Resultat före skatt: -470 KSEK (-525 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,008 SEK, (-0,016 SEK)

Kommande finansiella rapporter

Bokslutskommuiké (2022) - 28 februari 2023

VD kommentar

Perioden har fortsatt präglats av ett osäkert marknadsekonomiskt läge där framtida osäkerhetsfaktorer traditionellt hämmar tillväxtbolag. I det marknadsekonomiska scenariot som vi befinner oss i, står FXI väl rustat och kapitaliserat för att möta framtida utmaningar och samtidigt fortsätta sin verksamhetsutveckling. FXI har under nuvarande ledning haft fokus på att skapa en stabil och hållbar organisation med låga rörelsekostnader samtidigt som vi arbetat intensivt med vår verksamhetsutveckling med målsättning att öka omsättningen och nå ett positivt resultat. FXI ämnar fortsatt att erbjuda marknaden produkter som även i rådande konjunktur möjliggör för ökad omsättning och genererar positiv avkastning på investerat kapital.

Förvaltningsmodeller

Genova Nordic SME Fund är en nischad investeringsprodukt vars portfölj utgörs av nordiska små- och mellanstora bolag, noterade och onoterade. Genova Nordic SME Fund är en fond som karakteriseras av både långsiktighet och närhet till bolagen. Fondens målsättning är att investera i innovativa och utvecklingsbara tillväxtbolag där fondens deltagande har en tydlig effekt på bolaget, och därigenom genererar en positiv avkastning till investerare. Genova Nordic SME Fund riktar sig till professionella och institutionella investerare.

Genova FX är Bolagets egenutvecklade förvaltningsmodell för handel på valutamarknaden. Genova FX är helt automatiserad och baseras på den senaste teknologin inom AI (artificiell intelligens). Förvaltningsmodellen korrelerar inte till aktiemarknaden och skall ses som en komplementprodukt i en välbalanserad investeringsportfölj.

Finansiell kommentar

Perioden har fortsatt präglats av inflation och ett osäkert börsklimat med nedgångar. Genova Nordic SME Fund presenterar ett resultat på +3,18 % sedan start i april och Genova FX resultat under året uppgick till +3,40 %.

Bolagets omsättningsresultat beror på fortsatt uppgång i fondverksamheten, vilket påverkar resultatet positivt och ger en god indikation på att vår affärsidé är gångbar. Fortsatt är det utveckling av AI2 SICAV plc som är det vi arbetar mest intensivt med, både nya produkter, men även fortsatt försäljning av befintliga, vilket framåt genererar intäkter i form av avgifter till FXI.

Tack för detta delår!

Sofie Danielsson, VD

Sofie Danielsson
sofie.danielsson@fxi.se

FX International AB  (publ) är ett svenskt aktiebolag noterat på Spotlight Stock Market med kortnamn FXI. Bolaget är registrerat hos Finansinspektionen och erbjuder alternativa investeringar till institutionella och professionella investerare.