FX International AB (publ) publicerar halvårsrapport, Q2 2022

Sammanfattning av halvårsrapport

april - juni 2022

• Rörelseresultat: -704 KSEK (-1 044 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: 82 KSEK (392 KSEK)
  • Resultat före skatt: -622 KSEK (-652 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,011 SEK, (-0,020 SEK)

jan - juni 2022

• Rörelseresultat: -1 346 KSEK (-2 636 KSEK)
  • Finansiella intäkter och kostnader: 106 KSEK (392 KSEK)
  • Resultat före skatt: -1 240 KSEK (-2 244 KSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt: -0,022 SEK, (-0,068 SEK)

Kommande finansiella rapporter

Delårsrapport (juli-september)    31 oktober 2022

Bokslutskommuniké (2022)        28 februari 2023

VD kommentar

Under kvartalet har vi återupptagit fysiska möten med befintliga och potentiellt nya samarbetspartners och investerare. Glädjande är att vi mött positiv respons och vi kan därigenom konstaterar att den nordiska marknaden tilltalar det internationella investerarkollektivet. Den nordiska marknaden ses fortsatt internationellt som en stabil, innovativ, konkurrenskraftig och transparent marknad, vilket möjliggör för företag att vara i framkant av omställning till gröna produkter och tjänster. Även regionens framgång inom digitalisering skapar goda förutsättningar för tillväxt och utveckling.  Intresset för våra produkter är en tydlig indikation på att nordiska alternativa fondstrukturer som genererar en stabil avkastning med välavvägd riskprofil tilltalar kapitalmarknaden. Indikationer från möten i Asien, USA och UK stärker vår ambition om att FXI:s produktutbud har den inriktning som professionella och institutionella investerare söker och vår avsikt är fortsatt att erbjuda marknaden ett varierat utbud av stabila alternativa fondstrukturer med exponering mot olika inriktningar och marknader, vilka skapar goda möjligheter att attrahera kapital av internationella investerare.

Förvaltningsmodeller

Genova Nordic SME Fund är en nischad investeringsprodukt vars portfölj utgörs av nordiska små- och mellanstora bolag, noterade och onoterade. Genova Nordic SME Fund är en fond som karakteriseras av både långsiktighet och närhet till bolagen. Fondens målsättning är att investera i innovativa och utvecklingsbara tillväxtbolag där fondens deltagande har en tydlig effekt på bolaget, och därigenom genererar en positiv avkastning till investerare. Genova Nordic SME Fund riktar sig till professionella och institutionella investerare.

Genova FX är framöver avsedd att förvaltas som en specialfond inom AI2 SICAV plc. Genova FX förvaltningsmodell korrelerar inte till aktiemarknaden och skall ses som en komplementprodukt i en välbalanserad investeringsportfölj. Målavkastning för förvaltningsmodellen, Genova FX, är  8 - 10 % på årsbasis.

Finansiell kommentar

Ledningens arbete med att skapa en organisation med låga rörelsekostnader och fokus på verksamhetsutveckling och hållbarhet är fortsatt prioriterat för FXI. Perioden har fortsatt präglats av inflation och ett osäkert börsklimat med nedgångar. Genova Nordic SME Fund presenterar ett resultat på 1,76 % under perioden, vilket på årsbasis resulterar i +7 % under de rådande marknadsekonomiska förhållandena. Genova FX presterade -1,40 % under perioden och för halvåret +1,67 %. Under perioden har FXI erhållit intäkter från fondverksamheten, vilket påverkar resultatet positivt och ger en god indikation på att vår affärsidé är gångbar. Fortsatt är det utveckling av AI2 SICAV plc som är det vi arbetar intensivt med, både nya produkter men även fortsatt försäljning av befintliga, och som framåt kommer generera intäkter i form av avgifter till FXI.

Tack för detta halvår!

Sofie Danielsson

Verkställande direktör i FX International AB (publ)

Sofie Danielsson

FX International AB (publ) är ett svenskt aktiebolag noterat på Spotlight Stock Market med kortnamn FXI. Bolaget är registrerat hos Finansinspektionen och erbjuder altternativa investeringar till professionella och instituella investerare.