• FXI/

FX International AB (publ) tillförs 2 040 000 kronor i en riktad emission

Styrelsen för FXI har beslutat, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 juni 2023, att genomföra en riktad nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Emissionen genomförs för att skapa en stabil driftsmiljö, fortsatt utveckling av verksamheterna samt förbereda Bolaget inför framtida möjliga förvärv. Likviden möjliggör även för Bolaget att frigöra ytterligare kapital till förvaltning.

Det är styrelsens uppfattning att den riktade emissionen är en förutsättning för att säkra Bolagets framtida utveckling och positionera sig för att framöver möjliggöra ytterligare förvärv och verksamhetsutveckling. Det osäkra marknadsekonomiska läget, och den prekära situation som Bolaget befunnit sig i har inneburit svårigheter för Bolagets verksamhet. Tyvärr har utspel från styrelsen i Tikspac AB haft negativ påverkan på Bolagets verksamhet och försatt FXI i en komplicerad situation.

Efter ett inledande år av a globala osäkerheter har Bolaget funnit att möjligheten att resa kapital under pågående marknadsekonomiska förhållanden är begränsade. Det är styrelsens uppfattning att den riktade emissionen är nödvändig för att tillföra FXI kapital för fortsatt utveckling och att utan ytterligare tillskott av kapital missgynnas Bolaget varpå effekterna kan bli långtgående och ha negativ påverkan på Bolagets verksamheter. Styrelsen anser att emissionen långsiktigt gynnar alla Bolagets aktieägare samt att Bolagets ägarbas stärks ytterligare.

Den riktade nyemissionen om 2 040 000 miljoner kronor görs till ett begränsat antal privata och institutionella investerare till teckningskurs om 0,17 kronor. Emissionskursen är till en premie på cirka 60,40 % mot stängningskursen den 8 maj 2024.

Inga närstående till styrelse eller ledning deltar i emissionen.

Den 14 maj 2024 har styrelsen beslutat att emittera 12 000 000 aktier i en riktad emission. Styrelsens har gjort bedömning att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt varit en förutsättning för att kostnadseffektivt tillföra Bolaget kapital för fortsatt utveckling. Det är även styrelsens uppfattning att publikationer gjorda av företrädare för Tikspac AB skapat svårigheter för Bolaget och försvårat för Bolaget att följa sin strategiska inriktning, där ytterligare förvärv varit en modell. Det är styrelsens uppfattning att kapitalet i den riktade emissionen är nödvändig för att skapa ett gott driftskapital och försätta FXI i ett gynnsamt läge för fortsatt koncern- och verksamhetsutveckling och frigöra kapital till förvaltning. Styrelsens bedömning är att emissionen är fördelaktig för Bolagets aktieägare och skapar stabilitet och förutsättning för FXI att utveckla sin verksamhet framöver.

För mer information, vänligen kontakta

Denna information är sådan som FXI är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-14 12:15 CET.

Sofie Danielsson
sofie.danielsson@fxi.se