FX International AB Kommuniké från årsstämma

Vid årsstämma i FX International AB (publ), org.nr. 556796-0800, den 5 oktober 2020 fattades bland annat följande beslut. För mer information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämman, där förslag till beslut presenteras och som tidigare har publicerats och finns tillgängliga på bolagets hemsida, www. fxi.se.

Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Resultat- och balansräkning samt resultatdisposition

Årsstämman fastställde den av styrelsen framlagda resultat- och balansräkning samt resultatdisposition. Vidare beslutades att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2019-06-30 – 2020-07-01.

Policy angående arvoden och fakturering för styrelsemedlemmar

Årsstämman beslöt att godkänna ny policy om fakturering för styrelsemedlemmar utöver fast styrelsearvode. Samt att dessa skall redovisas på årsstämman i enlighet med Svensk Kod för bolagsstyrning.

Ansvarsfrihet åt styrelse och VD

Årsstämman beslutade att bevilja VD och styrelseledamöterna Mårten Aldén och Michal Kliman ansvarsfrihet samt att ej bevilja ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna Johan Olson, Hans Forsberg och Jonas Hagberg för räkenskapsåret 2019-06-30 – 2020-07-01.

Arvode styrelse och revisorer

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen ska utgå med två (2) prisbasbelopp för ordförande och ett (1) prisbasbelopp till övriga styrelseledamöter. Årsstämman beslutade att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade för tiden intill nästa årsstämma omvaldes Michal Kliman och Mårten Aldén samt nyval av Pär Broomé, Martin Winberg och Henrik K. Ibsen. Pär Broomé valdes till ordförande. Stämman beslutade även att bolagets revisorer Ernst & Young AB, med Niklas Paulsson som huvudansvarig revisor, omväljs som företagets revisor för en period om ett år.

Ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade om ändringarna:

• Att ändra bolagets säte till Malmö kommun;
  • Att aktiekapitalet höjs till att vara lägst 3.750.000 SEK och högst 15.000.000 SEK;
  • Att antalet aktier höjs till att vara lägst 15.000.000 stycken och högst 60.000.000 stycken;
  • Att ändra bolagets räkenskapsår så det övergår till kalenderår 1 januari – 31 december.

Bemyndigande till styrelsen

Årsstämman beslöt att bemyndiga styrelsen rätten att genomföra emissioner efter motiveringarna som styrelsen givit i kallelsen till bolagsstämman.

Beslut om optionsprogram

Årsstämman beslöt att bemyndiga styrelsen att ta fram ett optionsprogram och presentera det på nästkommande stämma.

Beslut om optionsprogram för tidigare VD

Årsstämman beslöt att ej genomföra ett optionsprogram till tidigare VD Ole Helland.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofie Danielsson

FX international AB(publ) arbetar med egen förvaltning kombinerat med rådgivning till kvalificerade investerare. Bolaget är registrerat hos Finansinspektionen.

Handeln sker med den egna handelsplattformen, Genova FX™, samt den genom Valor kontrollerade fonden Valor Global FX. Handelsplattformen Genova FX baseras på statistiska modeller optimerade med artificiell intelligens för att åstadkomma en lönsam riskjusterad avkastning.