Nyårsbrev från FXI

FX International har haft ett mycket händelserikt år och ändå har vi bara påbörjat resan mot vårt mål.

Resan startade egentligen för detta år redan förra sommaren då en ny investerargrupp tog över styrningen av bolaget och tillsatte en ny styrelse och den i sin tur en ny ledning.

Tillsammans mejslade vi ut en inriktning för bolaget och satte upp två initiala ben att starta med.

• Snabbt nå en intjäning och lönsamhet
  • Långsiktigt bredda inriktningen och skapa förutsättningar för expansion

Första steget var att se till att vi kunde få lönsamhet i verksamheten. Som en del i detta arbete tog vi därför in nytt kapital i november 2018. Därefter sjösatte vi dels egen förvaltning men också en ny fondstruktur på Malta. Det drog ut på tiden med Malta registreringen och det vi bedömde med hjälp av externa experter skulle ta 3-6 månader tog närmare ett år. Men vår egen kapitalförvaltning i samarbete med Valor startades ändå upp parallellt och har hittills gett oväntat bra resultat. Målsättningen att ha en avkastning på ca 30% var därför fullt realistisk enligt vår gemensamma bedömning och långt över de index som levereras på marknaden. Väldigt positivt och vi ser fram emot de kvartalsvisa redovisningarna som kommer göras av denna förvaltning.

De steg som tagits under året har varit enligt planen;

• Ny investerargrupp med ny styrelse, ny ledning och kapitalisering av bolaget
  • Intjäning genom egen förvaltning
  • Godkännande och registrering av fond på Malta

Fonden har som sagt godkänts för några veckor sedan och det innebär att vi mycket snart kan påbörja uppstarten och kapitaliseringen av den enligt den plan som vi presenterat sedan start. Uppstarten blir nu istället under första kvartalet 2020 något försenat då vi inte fick beskedet förrän på julafton.

Planen på ett positivt resultat nästa räkenskapsår påverkas inte av detta utan vi arbetar på enligt plan och förväntar oss att hållas oss inom planen oavsett.

Nästa steg i vår multi-stegs-strategi är att få ”produktifierat” och kommersialiserat algoritmen Genova FX. Det är här potentialen finns för en kraftig expansion och lönsamhet. Enligt våra beräkningar är detta mångfalt större än vår bas i fonden men fonden ger oss en stabil grund med tydligt löpande lönsamhet.

I och med ett positivt kassaflöde har vi även möjligheten till en diversifierad portfölj av fin-tech produkter. Kompetensen i bolaget och plattformen i grunden öppnar för många möjligheter i affärsstrategin. Vi har många möjligheter för framtiden och arbetar vidare med de fortsatta stegen i vår långsiktiga strategi.

Med denna korta summering vill vi i styrelsen tacka för förtroendet från våra aktieägare och önska alla ett Gott Nytt År.

Å styrelsens vägnar

Johan Olson, Styrelsens ordförande

FX International är ett svenskt FinTech-bolag vars verksamhet är algoritmisk handel och artificiell intelligens (AI). Bolaget har sedan 2007 handlat valutor med ett alogritmiskt dataprogram. Dataprogrammet använder avancerade kombinationer av tekniska indikatorer, analysmetoder och handelsregler för att skapa en optimal handelsstrategi. Bolaget har genom detta program bedrivit algoritmbaserad valutahandel med egen tillgångsmassa i kombination med belåning. Bolaget har sedan juni 2010 bedrivit handel i Genova FX, där Bolaget visat att den algoritmbaserade valutahandeln genererar avkastning på investerat kapital som slagit jämförbara index under denna tid