Startbrev 2020 från FXI

FX International har inlett 2020 med ett mycket framgångsrikt 2019 bakom sig. Vi har dock mycket att se fram emot och vi vill därför följa upp vårt nyhetsbrev med ett startbrev för 2020 som kommer att bli ännu mycket mer händelserikt än föregående år.

Resan har börjat men egentligen har vi inte mycket mer än hunnit packa vad vi behöver för att nå målet. Starten är så att säga knappt påbörjad och ändå händer det mycket positiva saker vilket är väldigt kul. Vårt mål är så klart att det ska fortsätta och vi har lagt en multi-stegs plan som skall ta oss dit tryggt och stabilt.

Målet är att bli som vi sagt tidigare en betydelsefull aktör på den internationella marknaden för kapital förvaltning och AI handel.

Under 2018-2019 kunde vi bocka av flera delmål så som ny styrelse, ny ledning, nytt kapital för drift klart, nytt kapital för expansion säkrades, ansökan om fond på Malta, godkännande från Malta för uppstart av vår fond och många andra små delmål. Det har lett fram till att vi nu står redo för den verkliga resan som kommer att pågå under ett par år framöver…

Vi handlar redan med hjälp av algoritmer och kan därför säga att vi är igång. Men det är en mycket liten del, som bara är tänkt att öppna upp för oss för de som vill vara med på riktigt. Man kan ju jämföra det med ett smakprov … vi kan visa att det går att få en mycket god avkastning via AI och algoritm handel och vi visar det via en fond som styrs utan inverkan av oss. Men det som är riktigt intressant är inte en enskild lösning utan bredare affärsområden och flera affärsområden. Det är planen som ska lyfta FX International AB (publ) till en aktör att räkna med.

Ett nästa steg i vår multi-stegs-strategi är att få upp ett av våra andra affärsområden med ”produktifierat” algoritmer för banker/family offices/kapitalförvaltare. Det är här potentialen finns för en kraftig expansion och lönsamhet i ett nytt affärsområde. Enligt våra beräkningar är detta mångfalt större än vår bas i fonden. Detta affärsområde (fonder) ger oss dock en stabil grund med tydligt löpande lönsamhet. Utvecklare av nya algoritmer kommer redan till oss med önskemål om samarbete och vi ser en potential även här för att kunna bistå med våra erfarenheter, fondstrukturer och kapital i olika typer av ”joint ventures” vilket på sikt kan bli en mycket spännande win-win lösning för såväl FXI, investerare och utvecklare. Det kan skapa tillväxt, bredd och många spännande nya AI lösningar.

Fonder som affärsområde är dock något vi kommer att använda, expandera och ha som ett tydligt bevis för att det är säkert att använda sig av AI och algoritmer i förvaltning. Det blir därför en basverksamhet som ger god avkastning men framför allt ger bevis och tilltro till hela bolaget och alla våra nuvarande och kommande Affärsområden. Därför har det varit viktigt att först och främst få detta på plats. Där är vi nu och i och med det tittar vi nu på breddning även inom detta affärsområde.

Fonden riktar sig till så kallat professionella investerare och det kommer även nästa subfond med en ny alternativinriktning ex. vis. Commodoties/Råvaror göra. Det är mest på grund av regulatoriska orsaker men även för att det är viktigt att kunna visa den fulla potentialen i AI handel utan att begränsas av de regelverk som automatiskt kommer med fondstrukturer som vänder sig till allmänheten för investeringar. På sikt kommer även sådana alternativ att plockas fram men för närvarande är inriktningen av dessa skäl på professionella investerare. För den som undrar vad det egentligen innebär finns det med en kort summering av vad om avses med just ”Professionella Investerare”. Ett fullständigt material får man i diskussion med fondernas administration så detta är bara för att tydliggöra och kanske även till viss del avdramatisera för våra ägare vad det egentligen är för typ av investerare fonden fokuserar på.

I och med en positiv kassa och ett positivt kassaflöde får vi även möjligheten till en diversifierad portfölj av fin-tech produkter och kommer verkligen kunna satsa på expansion inom de affärsområde som vi stakat ut i vår multi-steg plan.

Med denna korta summering vill vi i styrelsen tacka för förtroendet från våra aktieägare och önska alla ett fortsatt gott 2020 och en ”trevlig resa”!

Å styrelsens vägnar, Johan Olson, Styrelsens ordförande

Professionell Investerare i kort summering;

Detta är en mycket kort summering som endast skall ses som en övergripande bild över ett mycket komplext regelverk (utgår från EU direktiv, Paragraf I of Annex II of Directive 2004/39/EC).

För att få en fullständig bild är det viktigt att vända sig till fondens administration.

Det finns i princip 2 huvudgrupper av Professionella investerare och därför presenteras de i korthet som a och b nedan;

A)

Ett företag som måste auktoriseras eller regleras för att verka på finansmarknaderna.

Förteckningen nedan bör förstås som omfattande alla godkända enheter som är karakteristiska verksamhet för de typ av enheter som nämns: enheter som godkänts av en medlemsstat enligt ett direktiv, Enheter som godkänts eller reglerat av en medlemsstat utan hänvisning till ett direktiv, enheter som är auktoriserade eller regleras av en tredje medlemsstat:

I. Kreditinstitut.

II. Värdepappersföretag.

III. Andra auktoriserade eller reglerade finansinstitut.

IV. Försäkringsbolag;

V. Kollektiva investeringsprogram och förvaltningsbolag i sådana system.

VI. Pensionsfonder och förvaltningsbolag till sådana fonder.

VII. Råvaru- och råvaruderivathandlare.

VIII. Lokalbefolkningen;

IX. Andra institutionella investerare.

De ska dessutom uppfylla minst 2 av följande kriterier;

• Ha en balansomslutning på minst 20.000.000 Euro
  • Omsättning på minst 40.000.000 Euro
  • Egna medel på minst 2.000.000 Euro

Även en nationell eller regional regering, ett offentligt organ som förvaltar statsskulden, en centralbank och internationella eller överstatliga institut som Världsbanken, IMF, ECB, EIB eller en annan liknande internationell organisation.

Samt en annan typ av institutionell investerare, vars huvudsakliga verksamhet är att investera i finansiella instrument, enheter som är avsedda för värdepapperisering av tillgångar eller andra finansieringstransaktioner.

B)

En potentiell investerare som inte omfattas av någon av ovanstående kategorier som anges ovan i avsnitt A kan också behandlas som en professionell investerare på begäran om det befinns att en sådan potentiell investerare har tillräcklig erfarenhet, kunskap och expertis för att göra det möjligt för honom/henne att fatta sina egna investeringsbeslut och korrekt bedöma risker som sådana investeringar ådrar sig.

Detta bevisas som regel genom att uppfylla minst 2 av följande kriterier;

• Investeraren har genomfört investeringar med en genomsnittlig frekvens på tio transaktioner per kvartal under föregående fyra kvartal, med förbehåll för att transaktionerna varit av betydande storlek.
  • Investerarens portfölj omfattar minst 500.000 Euro
  • Investeraren arbetat inom den finansiella sektorn under minst ett år i någon ledande position.

Fonden får begära ytterligare information och/eller dokumentation för att kunna göra en bedömning av om den presumtiva investeraren har tillräcklig erfarenhet, kunskap och expertis för att göra det möjligt för honom/henne att göra sina egna investeringsbeslut och korrekt bedöma de risker som sådana investeringar ådrar sig.

Ole Helland, VD                                    Johan Olsson, Styrelseordförande

Telefon: +46 (0) 793 37 67 91               Telefon: +46 (0) 705 42 46 00

E-Post: ole.helland@fxi.se                    E-Post: johan.olsson@fxi.se

FX International är ett svenskt FinTech-bolag vars verksamhet är algoritmisk handel och artificiell intelligens (AI). Bolaget har sedan 2007 handlat valutor med ett alogritmiskt dataprogram. Dataprogrammet använder avancerade kombinationer av tekniska indikatorer, analysmetoder och handelsregler för att skapa en optimal handelsstrategi. Bolaget har genom detta program bedrivit algoritmbaserad valutahandel med egen tillgångsmassa i kombination med belåning. Bolaget har sedan juni 2010 bedrivit handel i Genova FX, där Bolaget visat att den algoritmbaserade valutahandeln genererar avkastning på investerat kapital som slagit jämförbara index under denna tid.