G5 köper Nightmares from the Deep och Kate Malone från Artifex Mundi

G5 Entertainment AB har idag tecknat ett avtal med bolaget Artifex Mundi S.A., enligt vilket G5 köper äganderätten till alla spelrättigheter för spelen Nightmares from the Deep: A Hidden Object Adventure och Kate Malone: ​​Hidden Object Detective. G5 Entertainment betalar en fast summa uppgående till 600 000 dollar som kommer att betalas uppdelat på fyra delar fram till slutet av 2018.

Kontraktet innehåller också en rörlig ersättning baserad på spelens utveckling, vilken har en övre gräns på 500 000 dollar, samt ett antal standardvillkor som överensstämmer med industristandarder. Dessa standardvillkor inkluderar en konkurrensklausul med avseende på free-to-play spel inom hidden object-genren, liknande de anskaffade rättigheterna.

För G5 Entertainment innebär förvärvet ytterligare ett steg i bolagets strävan att konsolidera ägande av spelen i portföljen. Med hjälp av G5: s kompetens inom genren för hidden object-spel, där bolaget idag är världsledande, är bolaget övertygat om att det kan förbättra spelens prestanda och skapa värde för aktieägarna.

G5 Entertainment AB utvecklar och förlägger högkvalitativa free-to-play spel för smartphones och tablets som är familjevänliga, lätta att lära, och riktar sig till en bred publik av erfarna och oerfarna spelare. Koncernen publicerar sina spel genom Apple, Google, Amazon och Windows applikationsbutiker. G5:s spelportfölj inkluderar ett antal populära titlar som Hidden City®, Mahjong Journey®, Survivors: the Quest®, The Secret Society® Pirates & Pearls™ och Twin Moons ®.

G5 Entertainment AB är noterat på Nasdaq Stockholm med handelssymbolen G5EN.ST. För det femte året i rad har G5 Entertainment blivit rankat i Deloitte Technology Fast 50.