• Gabather AB/

Gabather erhåller godkännande för start av EEG/fMRI target engagement-studien med läkemedelskandidaten GT-002

Gabather AB (Nasdaq First North Growth Market: GABA) meddelar idag att bolaget erhållit godkännande från den portugisiska läkemedelsmyndigheten INFARMED för start av target-engagement studien i friska försökspersoner med läkemedelskandidaten GT-002. Screening och rekrytering av individer kommer starta inom kort.

GT-002 är den längst framskridna av Gabathers selektiva GABAA-stimulerare, vars unika verkningsmekanism öppnar möjligheter till utveckling av nya och effektiva läkemedel mot flera stora neuropsykiatriska diagnoser.

I den dubbelblinda, placebokontrollerade fas 1-studien kommer friska försökspersoner erhålla GT-002 i en så kallad cross-over designstudie där effekten av GT-002 kommer att undersökas med elektroencefalografi (EEG) och magnetröntgen (fMRI). Studien syftar till att undersöka läkemedelskandidatens effekter på EEG signaler och även var i hjärnan dessa signaler har sitt ursprung.

”Vi välkomnar det positiva beskedet från den portugisiska läkemedelsmyndigheten och ser med spänning fram emot att starta den kliniska studien med vår läkemedelskandidat GT-002 inom kort”, säger Michael-Robin Witt, vd för Gabather.

Michael-Robin Witt, VD

E-post: mrw@gabather.com

Baserat på banbrytande forskning vid Lunds Universitet och Forskningsinstitutet för Biologisk Psykiatri i Roskilde, grundades Gabather 2014 med syftet att utveckla innovativa och effektiva terapier för neuropsykiatriska sjukdomar. Vår forskning och utveckling fokuserar på att utveckla nya pro-kognitiva läkemedelskandidater riktade mot GABAA-receptorn för behandling av störningar och obalanser i det centrala nervsystemet (CNS). GABAA-receptorer är det huvudsakliga hämmande signalsystemet i hjärnan som reglerar centrala CNS-funktioner. Dysfunktion eller obalans i detta system är känt för att vara kärnan i många neurologiska och neuropsykiatriska störningar.

Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank, tel. 08- 463 80 00, certifiedadvicer@penser.se

Informationen är sådan som Gabather AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-17 14:32 CET.