Gabather publicerar delårsrapport 1 januari – 31 mars 2023

Väsentliga händelser under rapportperioden (jan - mar) 2023

• Gabather rapporterade den 13 januari att den pågående dubbelblinda EEG/fMRI ”target engagement” studien av GT-002, på friska frivilliga, fortskrider enligt plan och att analysen av data pågår. De första 4 försökspersonerna har framgångsrikt genomfört behandlingsschemat och samtliga behandlingar tolererades väl. Resultaten visar intressanta skillnader i global hjärnaktivitet och modulering av funktionellt relevanta hjärnfrekvensband mellan behandlingsgrupperna.
  • Den 1 mars rapporterade bolaget positiva preliminära fMRI-data för de första fyra försökspersonerna i den pågående kliniska studien med läkemedelskandidaten GT-002. Resultaten visar mycket intressanta skillnader i hjärnaktivitet i olika hjärnområden mellan behandlingsgrupperna.
  • Den 8 mars kommunicerade bolaget utfallet av den företrädesemission som offentliggjordes den 8 februari. Teckningsgraden uppgick till cirka 31,2 procent där 1 003 405 aktier tecknades med stöd av teckningsrätter och 59 472 aktier tecknades utan stöd av teckningsrätter. Genom Företrädesemissionen tillfördes Gabather cirka 4,0 MSEK före avdrag för emissionskostnader, vilka uppgick till ca 0,8 MSEK. Emissionslikviden från Företrädesemissionen avses primärt användas för att finansiera den fortsatta utvecklingen av GT-002, inklusive exekvering av Bolagets partnerstrategi.
  • Bolagets verksamhet har inte drabbats av direkt påverkan till följd av Rysslands krig mot Ukraina. Bolaget följer den fortsatta utvecklingen noga.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• Bolaget mottog den 13 april acceptans från japanska patentverket för dess japanska patentansökan med nr 2020-554957 avseende processen med syntetisering av GT002.
  • Den har i övrigt inte inträffat några väsentliga händelser efter rapportperioden.

Utvalda finansiella data i sammandrag

jan-mar
jan-mar
jan-dec
Rörelsens intäkter, tkr - - -
Rörelseresultat, tkr -2 042 -1 950 -8 551
Resultat efter skatt, tkr -2 032 -1 950 -8 548
Balansomslutning, tkr 10 516 12 185 6 752
Periodens kassaflöde, tkr 1 239 -3 375 -8 575
Periodens kassaflöde per aktie (SEK) 0,09 -0,25 -0,63
Likvida medel, tkr 7 511 11 472 6 272
Resultat per aktie före utspädning (SEK) -0,15 -0,14 -0,63
Eget kapital per aktie (SEK)  0,31 0,74 0,25
Soliditet, % 43,76% 82,36% 50,92%

VD har ordet

Gabather’s längst framskridna läkemedelskandidat, GT-002, en selektiv GABAA-receptorstimulerare, är i sen klinisk fas i friska frivilliga försökspersoner. I den pågående studien i Portugal vid Clinical Academic Center i Braga (2CA-Braga) har GT-002’s påverkan på olika hjärnområden undersökts med hjälp av icke-invasiva CNS biomarkörer (EEG/fMRI). Rekrytering och screening av fler försökspersoner har kontinuerligt pågått under första kvartalet 2023. De initiala EEG resultaten visar intressanta skillnader i hjärnaktivitet och modulering av funktionellt relevanta hjärnfrekvensband mellan behandlingsgrupperna. fMRI resultaten visar också intressanta skillnader i hjärnaktivitet i olika hjärnområden mellan behandlingsgrupperna, speciellt utmärker sig det så kallade standardnätverket. Dessa resultat, i kombination med avsaknaden av någon negativ effekt, stärker tidigare resultat från kliniska studier med GT-002 och visar att läkemedelskandidaten är ett unikt selektivt och säkert terapeutiskt alternativ. Även om rekryteringshastigheten har varit långsammare än förväntat så är de genomgående positiva resultaten från studien uppmuntrande och vi ser fram emot att i närtid åka ner och besöka Clinical Academic Center i Braga för att få ta del av studien i praktiken.

Gabather bevakar, uppdaterar och utvecklar också kontinuerligt patentportföljen, vilket resulterade i att ett patent blev beviljat i Japan under första kvartalet 2023.

När studieresultaten från den pågående ”target engagement” studien har rapporterats, kommer diskussionerna med potentiella samarbetspartners intensifieras och även nya kontakter etableras för att belysa läkemedelkandidatens unika möjligheter och Gabathers primära mål, att utveckla nya och effektiva terapeutiska alternativ för att öka livskvaliteten för patienter med neuropsykiatriska störningar och deras familjer.

Södertälje den 11 maj 2023

Michael Robin Witt