Gabather publicerar delårsrapport 1 januari – 31 mars 2024

Första kvartalet (jan-mar)

• Nettoomsättning 0 tkr (0)
  • Rörelseresultat -3 188 tkr (-2 042)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning -0,18 SEK (-0,15)

Väsentliga händelser under första kvartalet (jan - mar) 2024

• Gabather meddelade den 7 mars positiva initiala resultat från EEG/fMRI "target engagement" studien. Studien uppnådde både det primära målet att konfirmera en optimal säkerhetsprofil för läkemedelskandidaten GT-002 som tolererades väl samt det sekundära målet att påvisa GT-002 påverkan på hjärnaktiviteten.
  • Den 18 mars skickade Gabather in två nya patentansökan för nya upptäckter gällande effekter av GT-002 för behandling av psykiatriska sjukdomar.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• Den 10 april kommunicerades att Gabather inleder ett samarbete med "Centre for Neuropsychiatric Schizophrenia Research" i Danmark med avsikt att genomföra en klinisk fas II studie med GT-002 för patienter diagnosisterade med schizofreni. Fas II-studien, som är budgeterad till cirka 18,6 MSEK, är till största delen finansierad av Innovation Fund Denmark.
  • Gabather offentliggjorde den 26 april utfallet av utnyttjandet för teckningsoptioner av serie TO5. Totalt utnyttjades 789 590 Teckningsoptioner, motsvarande en teckningsgrad om cirka 69,6 procent, för teckning av 789 590 nya aktier till teckningskursen 1,30 SEK per aktie. Gabather tillfördes därmed cirka 1,0 MSEK före emissionskostnader.

Utvalda finansiella data i sammandrag

jan-mar
jan-mar
jan-dec
Nettoomsättning, tkr - - -
Rörelseresultat, tkr -3 188 -2 042 -9 474
Resultat efter skatt, tkr -3 181 -2 032 -9 437
Balansomslutning, tkr 4 147 10 516 7 364
Periodens kassaflöde, tkr 1 251 1 239 -5 157
Periodens kassaflöde per aktie (SEK) 0,07 0,09 -0,36
Periodens kassaflöde per aktie exkl nyemission (SEK) 0,07 -0,14 -0,58
Likvida medel, tkr 2 366 7 511 1 115
Resultat per aktie före utspädning (SEK) -0,18 -0,15 -0,65
Eget kapital per aktie (SEK)  -0,15 0,31 0,03
Soliditet, % -64,99% 43,76% 6,60%

VD har ordet

GT-002 har nu genomgått tre kliniska prövningar på friska frivilliga och visat sig vara säker och väl tolererad. Analys av resultaten från EEG/fMRI "target engagement”-studien vid 2CA-kliniken i Portugal pågår och vi ser nya intressanta preliminära EEG och fMRI-resultat. Resultaten visar bland annat att utslagen i EEG alfafrekvensbandet påverkas av GT-002, till skillnad mot Lorazepam, över olika hjärnregioner. Dessa resultat, i kombination med avsaknaden av negativa effekter, stärker vår övertygelse om att GT-002 är ett unikt, selektivt och säkert terapeutiskt alternativ för flera neuropsykiatriska tillstånd.

Styrkan i EEG-alfafrekvensbandet är en indikator på kognitiva aktiviteter som exempelvis uppmärksamhet, avslappning och ångest. Att modulera styrkan i EEG-alfafrekvensbandet kan därför ha betydelse vid behandling av olika neuropsykiatriska tillstånd. Detta särskilt för att hantera negativa symtom vid schizofreni, då symtomen vid schizofreni har visat sig vara förknippade med reducerad styrka i EEG-alfafrekvensbandet.

De preliminära resultaten, som är mycket lovande, har lett till nya innovationer och möjliga patent kring GT-002. Vi lämnade därför i början av året in två nya patentansökningar till den amerikanska patentmyndigheten för att ytterligare stärka skyddet runt GT-002 och behandling av olika neuropsykiatriska diagnoser.

Förberedelserna för den fortsatta kliniska utvecklingen av GT-002 pågår. Under våren meddelade vi att en klinisk fas 2-studie med GT-002 för patienter med schizofreni kommer att påbörjas under senare delen av 2024. Fas 2-studien är till största delen finansierad av Innovationsfonden Danmark (IFD). Den treåriga studien kommer att genomföras vid Centre for Neuropsychiatric Schizophrenia Research (CNSR) i Danmark med professor Bjørn H. Ebdrup som huvudansvarig prövare. CNSR är ett välrenommerat psykiatriskt centrum med lång erfarenhet av att behandla patienter med olika neuropsykiatriska störningar. Resultaten från studien kommer att publiceras i akademiska tidskrifter och Gabather behåller all GT-002 relaterad intellektuell egendom.

Affärsutvecklingsarbetet pågår parallellt med övrig verksamhet. Resultaten från de kliniska studierna, särskilt resultaten från "target engagement”-studien, har gett oss nya möjligheter till fördjupade diskussioner med olika läkemedelsföretag och ökat utsikterna till att hitta rätt partnerskap för den fortsatta kliniska utvecklingen av GT-002.

Vi arbetar nu vidare emot nästa delmål, att ingå ett samarbetsavtal med ett läkemedelsbolag för att genomföra större kliniska prövningar i patienter med olika neuropsykiatriska diagnoser och nå vårt huvudmål att skapa unika behandlingsalternativ för olika neuropsykiatriska sjukdomar.

Södertälje, den 30 maj 2024

Michael Robin Witt

För ytterligare information:

Michael-Robin Witt, VD

E-post: mrw@gabather.se

Kort om Gabather AB

Gabather utvecklar nästa generations läkemedel mot psykisk ohälsa. Bolagets selektiva GABAA-stimulerare har en unik verkningsmekanism som kan lägga grunden till nya och effektiva läkemedel mot flera stora psykiatriska diagnoser. Gabather genomför nu ett kliniskt utvecklingsprogram för sin längst framskridna läkemedelskandidat GT-002 för att förbättra behandlingen av neuropsykiatriska sjukdomar. Bolagets GABAA-stimulerare har dessutom potential att bli effektiva behandlingar inom andra sjukdomar som helt eller delvis beror på obalans i GABA-systemet, till exempel schizofreni, psykos, Alzheimers sjukdom och autism. Gabather är noterat på First North Growth Market och Corpura är Bolagets Certified Adviser.

Denna delårsrapport kan innehålla framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som beskrivs i detta pressmeddelande.