Gaia Biomaterials i Helsingborg tar in 50 miljoner i nyemission

Report this content

Gaia Biomaterials i Helsingborg, som tillverkar komposterbar plastersättning, har framgångsrikt avslutat en nyemission på 50 miljoner kronor. Nyemissionen stöds av riskkapitalfonden Almi Invest Greentech, samt privata internationella och inhemska investerare. Pengarna kommer att användas för marknadssatsningar i bland annat  USA och Indien.

Gaia Biomaterials är unikt eftersom företagets hemkomposterbara material, Biodolomer, är baserat på krita, en av världens vanligaste mineraler. Biodolomer kan ersätta fossil plast i allt från kaffekoppar och krukor till matkassar. Det är fullt komposterbart med ett minimalt koldioxidavtryck och ger inga mikroplaster under komposteringen.

"Vi har en revolutionerande och helt egen teknologi, vi har produktionskapaciteten, och vi har gjort vår marknadsanalys," säger Peter Stenström, VD.

"Nu är det dags att utöka vår marknadsnärvaro. Vi kommer att använda medlen för att satsa på bland annat USA och Indien där intresset är enormt.

En av de viktigaste investerarna är riskkapitalfonden Almi Invest Greentech.

"Vi letar efter företag med både kommersiell och miljömässig potential," säger Jörgen Bodin som är investment manager.

"Även om vi tittar på ungefär 300 företag årligen investerar vi bara i ett fåtal. Gaia Biomaterials har bevisat att de lever upp till sina löften. Deras produkt har en enorm potential eftersom den både minskar klimatpåverkan  och kommer att minska avfall och mikroplaster."

Gaias material användes nyligen i ölglas på Formel 1-finalen i Abu Dhabi. Det används också i en mängd engångsprodukter för att ersätta fossil plast; från vårdförkläden till sugrör, matbehållare och engångskrukor.

"Det finns få begränsningar," fortsätter Stenström. "Vårt material kan användas i de flesta olika produktionstekniker där man använder "vanlig plast" utan några ändringar i maskiner. Det gör det enkelt för varumärkesägare att drastiskt både minska sina CO2-utsläpp och minska problemet med avfallsberget.

Idag har Gaias fabrik en potentiell produktionskapacitet på upp till 50 000 ton/år.

"Behovet av plastersättning växer globalt och intresset för det vi gör är enormt. Dessutom har vi varit igång ett tag och har många kunder som kan intyga våra produktfördelar."

Peter Stenström
peter.stenstrom@gaiabiomaterials.com
GAIA Biomaterials AB är ett svenskt företag som utvecklat ett material vid namn Biodolomer. Biodolomer är ett komposterbart och helt nedbrytningsbart material som kan användas till de flesta användningsområden där plast idag är det vanligaste alternativet. Till exempel bärkassar, engångsbestick/tallrikar/muggar, förkläden, flaskor och mycket annat. GAIA Biomaterials har huvudkontor och produktion i Helsingborg,