Nya USA-godkännanden för Gaia Biomaterials komposterbara plastersättning

Report this content

Gaia Biomaterials i Helsingborg har fått fler amerikanska certifikat för komposterbarhet för sin krita-baserade plastersättning. De nya certifikaten gäller materialet Biodolomer T som gör det möjligt att tillverka komposterbara produkter som kräver styva material. Till exempel muggar och mat-tråg.

Gaia Biomaterials fick nyligen sitt plastersättande filmmaterial Biodolomer godkänt för kompostering i USA. Nu har certifieringsorganet BPI även godkänt Biodolomer T som kan användas för att producera styva material i tjocklekar upp till 1 mm.

Biodolomer T är lämpligt för produkter som kräver styvhet, som till exempel matbehållare och muggar.

– Vårt nya certifikat betyder att vi kan erbjuda den amerikanska marknaden ett komposterbart material för helt nya typer av produkter, säger Gaia Biomaterials vd Peter Stenström.

BPI (Biodegradable Products Institute) är Nordamerikas ledande auktoritet på komposterbara produkter och förpackningar. Deras certifikat garanterar att alla utfästelser om komposterbarhet stöds av de vetenskapliga krav som amerikanska myndigheter kräver. Biodolomer T har sedan tidigare europeiska certifikat från det tyska certifieringsorganet DIN Certco.

Biodolomer är utvecklat, och tillverkas, i Sverige. Materialet är baserat på krita och ger inga mikroplaster när det bryts ner. Det minskar också CO2 utsläpp vid eventuell förbränning med upp till 80 % jämfört med fossil plast.

Peter Stenström
peter.stenstrom@gaiabiomaterials.com

‭+46 70-885 34 37‬

www.gaiabiomaterials.com

GAIA Biomaterials AB är ett svenskt företag som utvecklat ett material vid namn Biodolomer. Biodolomer är ett komposterbart och helt nedbrytningsbart material som kan användas till de flesta användningsområden där plast idag är det vanligaste alternativet. Till exempel bärkassar, engångsbestick/tallrikar/muggar, förkläden, flaskor och mycket annat. GAIA Biomaterials har huvudkontor och produktion i Helsingborg.