Plastpåseskatten dödade komposterbara alternativ

Report this content

När den så kallade plastpåseskatten infördes för några år sedan fick den en konsekvens som lagstiftarna inte hade räknat med. Försäljningen av komposterbara bärkassar upphörde i stort sett, eftersom dessa också belades med skatt. Men nu kan skatten vara på väg att tas bort och de som utvecklat de nedbrytningsbara alternativen håller tummarna.

Plastpåseskatten var tänkt att få konsumenter att välja bort just plastkassar till förmån för mer miljöanpassade alternativ. Plastkassar bryts ju inte ner, resulterar i mikroplaster i miljön och skapar stora utsläpp av CO2.
Men då skatten infördes beslöts att den även skulle gälla för bärkassar som inte alls var gjorda i material med de egenskaperna. Men som ändå kallades ”plast”.

(Peter Stenström, VD GAIA Biomaterials med granulat av Biodolomer)

– Skatten blev i praktiken en subvention av pappers- och tygkassar och man fick en bild av att lagstiftarna inte förstod vad konsekvensen av beslutet skulle bli. Det säger Peter Stenström som är VD på Helsingborgsföretaget GAIA Biomaterials.

GAIA Biomaterials har utvecklat ett material – Biodolomer – med de flesta av de egenskaper som plast har. Det håller emot väta, är elastiskt och kan användas i samma tillverkningsprocesser som plast. Men – det är biologiskt nedbrytningsbart, resulterar i 80 % mindre CO2 utsläpp och baseras bland annat på kalk.

Innan skatten infördes var intresset stort och försäljningen växte starkt. Men så kom skatten och drabbade dessa bärkassar lika hårt som de som tillverkats av just plast.

Tillverkning av komposterbara brkassar hos GAIA Biomaterials

— Försäljningen av komposterbara bärkassar tvärdog, säger Peter Stenström.

Skälet till att GAIA’s kassar drabbades är oklart. Men det sägs bero på en EU-definition av ordet ”plast”. En definition som Peter Stenström menar måste härröra från en tid när det inte fanns miljöanpassade alternativ.

– Man kan tycka att pålästa parlamentariker borde arbeta för en modernare definition som inte ”slänger ut barnet med badvattnet”.

Skatten kan tas bort

Nu verkar istället mycket peka på att skatten tas bort helt, och då får företaget istället slåss mot kassar av billig plast

– Det klarar vi. Innan skatten kom märktes det tydligt hur butiker och kunder verkligen ville ha ett klokare alternativ.

– Nu hoppas vi på att remissinstanser och beslutsfattare inser hur fel det blir när gröna alternativ straffas på samma sätt som de produkter de är tänkta att ersätta. ”Gör om – gör rätt”

GAIA Biomaterials lever dock i välmåga och företagets material hittar nya användningsområden hela tiden. Engångsförkläden för vården är en stor produkt, men även flaskor, muggar, bestick och matbehållare som ser ut som plast  – men som kan komposteras.

– Vi tittar just nu på att tillverka fiskenät av Biodolomer. Det skulle göra att spökgarnsproblemet faktiskt försvann. Även odlingsväv för lantbruket kan bli en stor produkt.

– Det är ganska häftigt egentligen hur människor kommer vara tvungna att att tänka om: bara för att det ser ut som plast och fungerar som plast, så kanske det ändå inte är plast…

_________________________

För mer information och samtal om komposterbara material kontakta Peter Stenström

Peter Stenström