Svensk uppfinning kan vara slutet på spöknät i haven

Report this content

Övergivna fiskenät, så kallade spöknät, är ett gigantiskt problem för livet i världshaven. Nu kan en svensk uppfinning vara på gång att lösa problemet genom att göra fiskenäten komposterbara.

Spöknät är inte bara en enorm källa till plastföroreningar i haven. Under de upp till 600 år som ett förlorat nät driver omkring är det också en dödsfälla för allt marint djurliv. Fiskar, sköldpaddor, delfiner och fåglar fångas och kvävs eller svälter till döds.

Nu är det svensk/sydafrikanska projektet Catchgreen nära en lösning, genom att tillverka nät av det komposterbara materialet Biodolomer. Ett projekt som delfinansieras av den brittiska regeringens satsning på hållbar produktion (SMEP) som samarbetar med FN’s handels- och utvecklingskonferens (UNCTAD).
Biodolomer är ett svenskt material som utvecklats och tillverkas av Gaia Biomaterials i Helsingborg. Det har samma egenskaper som plast men är helt komposterbart och avger inga mikroplaster när det bryts ner till biomassa. Biodolomer används idag till allt från bärkassar till ölglas och odlingsväv.

Nät tillverkade av Biodolomer bryts ner helt på några år i havet. Dessutom har de en högre densitet så de sjunker snabbare till botten där de dels inte är lika farliga, dels bryts ner snabbare.

– De nät som vi utvecklar tillsammans med fiskeindustrin i Sydafrika kommer inte bara att minska mängden spöknät, säger miljöjuristen Emma Algotsson. Hon är projektledare för Catchgreen och arbetar sedan många år med miljöteknik i Sydafrika.

– De kommer också att minska mängden mikroplaster i haven. Dessutom kan uttjänta nät lämnas till industriell kompostering i land där de blir till biomassa.

Gaia Biomaterials i Helsingborg har tillverkat Biodolomer sedan 2015 och kunder över hela världen finner hela tiden nya användningsområden för det. Senast när 150 000 komposterbara ölmuggar levererades till F1 finalen i Abu Dhabi.

Till skillnad från en del andra så kallade bioplaster avger Biodolomer inga mikroplaster när det bryts ner. Dessutom är en av de huvudsakliga ingredienserna krita som är ett av världens vanligaste mineraler.

Att utveckla komposterbara fiskenät har varit en utmaning. Emma och kemister från Gaia Biomaterials har arbetat flera år med att ta fram ett lämpligt material för de tunna trådar som sedan spinns till garn för näten. Allt arbete har skett i nära samarbete med sydafrikanska nätproducenter.

– I år har vi genomfört tester med våra nät i Kenya och det har fungerat perfekt, säger Emma.

– Vi jobbar också med att ta fram rep och nät för restaurering av korallrev och för odling av alger och tång. Vårt slutmål är att ha nät för storskalig trålning.

Catchgreen räknar med att ha sina första nät på marknaden under 2024. För mer information besök  www.catchgreen.net and www.gaiabiomaterials.com

Peter Stenström
VD, Gaia Biomaterials AB
peter.stenstrom@gaiabiomaterials.com

Emma Algotsson
Project lead, Catchgreen – South Africa

Emma@compost-it.co.za
+27 82 822 8415

GAIA Biomaterials AB är ett svenskt företag som utvecklat ett material vid namn Biodolomer. Biodolomer är ett komposterbart och helt nedbrytningsbart material som kan användas till de flesta användningsområden där plast idag är det vanligaste alternativet. Till exempel bärkassar, engångsbestick/tallrikar/muggar, förkläden, flaskor och mycket annat. GAIA Biomaterials har huvudkontor och produktion i Helsingborg.

Taggar:

Citat

De nät som vi utvecklar kommer inte bara att minska mängden spöknät, de kommer också att minska mängden mikroplaster i haven.
Emma Algotsson