Svenskt material blir 7,5 miljoner sugrör i USA. "Marknaden är gigantisk."

Report this content

I dagarna påbörjar det amerikanska företaget Evanesce produktionen av de första 7,5 miljoner sugrören av det svenska materialet Biodolomer. En krita-baserad plastersättnining som tillverkas av Gaia Biomaterials i Helsingborg.

”Det används 500 miljoner surör om dagen i USA, och vi erbjuder ett material som ger kunderna den känsla de vill ha. Potentialen är enorm,” säger Peter Stenström, VD för Gaia Biomaterials.

”Vi erbjuder ett komposterbart material som ger kunden upplevelsen och känslan de förväntar sig från ett sugrör – och utan papperssmak!” säger Peter Stenström.

Sugrören produceras av Evanesce som är en ledande aktör i den amerikanska övergången från engångsartiklar i plast till komposterbara alternativ. Vid företagets anläggning i South Carolina har man genomfört omfattande tester med det svenska materialet Biodolomer. Nu är produktionen av de första 7,5 miljoner sugrören nära att starta.

”Det finns en stark efterfrågan från konsumenter och varumärken på prisvärda, hållbara lösningar,” säger Douglas Horne, VD för Evanesce.

”Av alla material vi testat är Biodolomer det enda som uppfyllt våra kvalitetskrav samtidigt som det är ett prisvärt premiummaterial.”

Biodolomer är utvecklat och tillverkas av Gaia Biomaterials i Helsingborg med krita som huvudsaklig beståndsdel. Materialet är certifierat för industriell kompostering av både BPI i USA och DinCertco i Europa och är även godkänt av den amerikanska livsmedelsmyndigheten FDA  för användning i kontakt med livsmedel. Det avger inga mikroplaster under nedbrytningen.

Peter Stenström
peter.stenstrom@gaiabiomaterials.com
GAIA Biomaterials AB är ett svenskt företag som utvecklat ett material vid namn Biodolomer. Biodolomer är ett komposterbart och helt nedbrytningsbart material som kan användas till de flesta användningsområden där plast idag är det vanligaste alternativet. Till exempel bärkassar, engångsbestick/tallrikar/muggar, förkläden, flaskor och mycket annat. GAIA Biomaterials har huvudkontor och produktion i Helsingborg,

Citat