Gaia och Effektfabriken går samman och bildar framtidens byrå

Report this content

IT-byrån Gaia och medieproduktionsbyrån Effektfabriken, båda med bas i Norrköping, har gått samman. Därmed skapas en helt ny typ av byrå som tar ett helhetsgrepp om kundernas digitala processer, från affärskritiska system till effektiv kommunikation och användarvänlighet. Idag har bolagen tillsammans 45 medarbetare men räknar med att växa till 90 inom fyra år.

Gaia System AB är en IT-byrå vars kärnverksamhet består i att leverera konsulttjänster och systemlösningar som kompletta IT-projekt. Effektfabriken jobbar med innehållsproduktion i digitala kanaler, främst med fokus på rörlig bild. Tillsammans räknar företagen med att kunna ta ett helhetsgrepp om kundernas digitala processer.

– I takt med digitaliseringens frammarsch och det ökade behovet av interaktion med kunderna i olika plattformar, har vi märkt att IT-och kommunikationstjänster kommer allt närmare varandra. Tillsammans med Effektfabriken kan vi nu erbjuda kunderna en helhetslösning, från affärssystem till innehåll i de digitala kanalerna, som exempelvis film och animeringar, säger Johan Lindén, vd på Gaia.

100-procentig tillväxt på 4 år
Gaia och Effektfabriken är väletablerade aktörer, främst i Östergötland. Med det nya gemensamma erbjudandet räknar de med att stärka ställningarna.

– Vi har en stark tillväxtstrategi och räknar med att vara dubbelt så stora år 2018, säger Johan Lindén.

Både Gaia och Effektfabriken kommer att leva kvar som varumärken i den nya verksamheten. Tillsammans har bolagen ett gemensamt holdingbolag som ägs av de fem delägarna i de befintliga företagen. De båda företagen sitter sedan tidigare i samma hus på Kungsgatan i Norrköping. Gaia har även nyligen öppnat ett kontor i Linköping.

– Vi känner varandra väl sedan tidigare. Dels på grund av att vi har kontor i samma hus, men främst har vi lärt känna varandra genom våra gemensamma kunder som Returpack, Stadium och BillerudKorsnäs, säger Per von Koch på Effektfabriken.

Starka inom detaljhandeln
Många av såväl Gaias som Effektfabrikens kunder finns inom detaljhandelssegmentet. Det är också där de ser en stor potential för sitt gemensamma erbjudande.

­– Inom detaljhandeln finns den största insikten om att man måste satsa på en integrerad upplevelse. Man måste vara online i den fysiska butiken och samtidigt koppla den fysiska butiken till e-handeln. Dessutom blir mobila lösningar och social shopping allt viktigare. Då gäller det att kunna kombinera affärskritiska system med effektiv kommunikation och användarvänlighet, säger Johan Lindén.

För mer information, kontakta:
Johan Lindén, vd Gaia
johan.linden@gaia.se
011-26 42 66

Peter Brauner, Effektfabriken
peter@effektfabriken.se
0708-91 79 33

Gaia System är ett konsultföretag inom it, som utvecklar och underhåller smarta it-system. Våra it-system underlättar våra kunders vardag och skapar affärsnytta. Vi kombinerar lång erfarenhet av it-utveckling med en ständig nyfikenhet på de senaste trenderna. Vi har kontor i Norrköping och Linköping och vi jobbar framförallt med företag som har sin bas i Östergötland. Idag är vi 31 gaianer. Förra året omsatte vi 27,5 miljoner kr. Läs gärna mer på www.gaia.se eller besök oss på Facebook.

Effektfabriken är ett ledande produktionsbolag inom mediakommunikation. Effektfabriken levererar avancerade lösningar inom film, mjukvara och display i det absoluta toppskiktet. Med användaren och betraktaren i fokus är strävan efter att leverera bästa möjliga innehåll högprioriterat. Effektfabriken, med sina 14 anställda effektfabrikörer, är baserat i Norrköping men verkar i hela Norden. Besök effektfabriken.se eller facebook.com/effektfabriken och kolla in vad vi gör.

Taggar: