IT-bolaget Gaia utvecklar socialt nätverk för grannar

Report this content

- Det som började med enkäter kring hur våra hyresgäster kan tänka sig kommunicera i framtiden börjar nu bli verklighet. Under 2011 ska hyresgästerna få testa det nya nätverket och därefter kommer vi att arbeta vidare på det tillsammans, säger Martin Callmeryd, på Hyresbostäder i Norrköping som är den svenska bostadsaktören i projektet.
Molntjänst och mobilt De tre bostadsaktörerna i de olika länderna har olika förutsättningar att drifta den tekniska lösningen och dessutom arbetar de med vitt skilda plattformar. Att hitta samspelet mellan dessa är en utmaning.
- Den här plattformen skulle vara optimal som en molntjänst. Då kommer man förbi problemet med att äga egna servrar och ha en egen it-struktur. Det skulle också fungera utmärkt att använda som en mobil tjänst. Vi på Gaia brinner för it-lösningar som gör världen lite smartare, det här är verkligen ett sådant exempel, avslutar Johan Lindén.

För mer information, kontakta: Johan Linden, teknisk chef och vice vd på Gaia johan.linden@gaia.se 0733-26 42 66 Om CADDIES CADDIES handlar om att utveckla metoder och strukturer för att skapa framtidens bostadsområden. Projektet, som till huvuddelen är finansierat med medel från EU. Är ett samarbete mellan de tre städerna Norrköping, Helsingfors och Riga. Hyresbostäder i Norrköping är ytterst ansvariga för projektet. CADDIES står för Creating Attractive, Developed and Dynamic Societies together with Inhabitants. www.caddiesproject.eu

Pressmeddelande 2010-11-10 Gaia System är ett konsultföretag inom it, som utvecklar och underhåller smarta it-system. Våra it-system underlättar våra kunders vardag och skapar affärsnytta. Vi kombinerar lång erfarenhet av it-utveckling med en ständig nyfikenhet på de senaste trenderna. Vårt kontor finns i Norrköping och vi jobbar framförallt med företag som har sin bas i Östergötland. Idag är vi 28 gaianer. Förra åretomsatte vi 27,5 miljoner kr. Läs gärna mer på www.gaia.se eller besök oss på Facebook.

Taggar: