Nighttime Echoes – en interaktiv it-installation i Norrköpings Kulturnatt

Report this content

Under några få, mörka timmar fick besökarna på Norrköpings Kulturnatt chansen att interagera med en färgsprakande it-installation som lyfte de gamla industrikvarteren till en ny dimension. Med hjälp av en smartphone, en projektor och egen upptäckarglädje, kunde besökarna aktivt delta i installationen ”Nighttime Echoes”. Initiativet kom från den Norrköpingsbaserade it-byrån Gaia i samarbete med musikern David Werthén.

– Vår vision var att skapa en interaktiv upplevelse som uppmuntrar till eget skapande. Vi ville visa en ljusbild som pulserade i takt med den omgivande musiken. Samtidigt ville vi att den skulle fungera som en webbapplikation, det vill säga att vilken enhet som helst skulle kunna delta med egen synkroniserad version. Därför siktade vi på att applikationerna både skulle gå i takt med musiken, och med varandra, säger Nils Lagnström på Gaia.

Att få saker att gå i takt kan verka trivialt. Men för ett par datorer är det faktiskt inte helt självklart. För det första går det inte att förutsätta att två datorer har samma uppfattning om vad klockan är. För det andra är det inte säkert att två datorer delar uppfattning om hur snabbt klockan går.

Testomgång under Norrköpings Kulturnatt

Under några få, mörka timmar på Norrköpings Kulturnatt gjordes det första testet av den interaktiva applikationen.

– Vi bad musikern David Werthén att skapa ett musikstycke som kunde bädda in de gamla industrikvarteren i en ambient stämning. Till detta, adderade vi en stämningsfull ljussättning och vår applikation. Vi hade skapat installationen ”Nighttime Echoes”, säger Nils.

Det var Magdalena Allgren, marknadsansvarig på Visualiseringscenter C, som skickade ut en förfrågan till Gaia om det fanns intresse av att lyfta vårt gemensamma kvarter under Kulturnatten.

- Gaia kom direkt med kreativa idéer, vilket var jättekul, säger Magdalena Allgren.

- Det är jättespännande att kunna bidra till Kulturnatten i form av den senaste tekniken. Vår applikation hostas i Molnet och baserar sig på HTML5, såväl som realtidsstyrda ljud- och ljussignaler, säger Johan Lindén, VD på Gaia. Det är inspirerande att se hur vårainteraktiva och visuella element växer fram och blir en del av kvällens totala innehåll.

Besökarna är en del av installationen

Via en QR-kod dirigerades besökaren till applikationen ” Nighttime Echoes”. I den utspelade sig samma sak som i projektionen på industrifasaden. Då besökaren satte ett finger på skärmen tändes en nod. Den började så småningom pulsera i takt med musiken och när den väl hade nått samklang med omgivande musik och projektorn, tändes den på exakt samma ställe på den projicerade ytan.

Realtidsstyrt över molnet

En av utvecklarna bakom ” Nighttime Echoes” är Daniel Werthén, på Gaia. Det var han som såg till att realtidsstyra ljud- och ljusinstallationen över molnet. Det var även han som skapade den mobildistribuerade ljusprojektionen i HTML5.

– Eftersom vi inte kunde förutsätta en gemensam tidsuppfattning i de olika webbläsarna, skapade jag en central server, som fick dela med sig av sin tidsuppfattning. Genom att skicka ut en tidssignal till de deltagande enheterna, kunde de synkronisera sitt ljusspel mot den gemensamma tiden, För att även synkronisera mot musikenheten, lät jag servern samla in information om vid vilken tid musiken startade och hur snabbt musiken gick. Det vill säga antal slag per minut; BPM, förklarar Daniel.

Datorn agerade ljusdirigent

Eftersom man även ville att de närbelägna fasaderna skulle belysas och pulsera i takt med musiken, synkroniserades ljusanimationerna. Det gjordes genom att låta enheten som styrde fasadbelysningen, även dirigera webbapplikationerna.

– Den dator som spelade upp musiken, agerade även ljusdirigent. Genom att skicka ut impulser tillräckligt långt i förväg, kunde därför alla deltagande enheter hinna förbereda sina ljuspulser. När det handlar om mobiltelefoni är det viktigt att ta hänsyn till den ofrånkomliga fördröjning som finns i mobilnätet, avslutar Daniel.

För mer information, kontakta:
Johan Linden, vd Gaia
johan.linden@gaia.se

Gaia System är ett konsultföretag inom it, som utvecklar och underhåller smarta it-system. Våra it-system underlättar våra kunders vardag och skapar affärsnytta. Vi kombinerar lång erfarenhet av it-utveckling med en ständig nyfikenhet på de senaste trenderna. Vårt kontor finns i Norrköping och vi jobbar framförallt med företag som har sin bas i Östergötland. Idag är vi 28 gaianer. Förra året omsatte vi 27,5miljoner kr. Läs gärna mer på www.gaia.se eller besök oss på Facebook.

Taggar: