Lekande lätt betalning av buss-, tunnelbane- och tågbiljetter

Unwire ska leverera världens mest avancerade betalningssystem till trafikbolagen i Köpenhamnsområdet. Systemet kan bli rikstäckande inom en överskådlig framtid.

Alla som reser med buss, tunnelbana, pendeltåg och regionaltåg i Köpenhamnsområdet kommer att få ännu fler möjligheter att köpa biljetterna via mobiltelefonen. Trafikbolagen DSB, Metroselskabet, Movia och DSBFirst har sedan januari 2009 genomfört ett lyckat pilotprojekt med sms-biljetter. Nu blir systemet permanent och utökas i oktober med ett antal extrafunktioner.

Tekniken har utvecklats och levererats av det danska företaget Unwire som – efter en offentlig upphandling – kommer att stå för tekniken i det slutgiltiga projektet. Erfarenheterna av pilotprojektet utnyttjas för att förbättra tekniken ytterligare för resenärerna. De kommer exempelvis att kunna köpa biljetter direkt på Rejseplanen.dk. De kommer också att kunna betala biljetten med kreditkort, via mobiltelefon eller låta trafikbolaget dra beloppet direkt från resenärens bankkonto.

För trafikbolagens del ger tekniken ett antal administrativa fördelar vad gäller allt från själva biljettkontrollen under resorna till bokföringen, internrevisionen och kunddatabaserna.

Vällyckat pilotprojekt – goda framtidsutsikter

”Pilotprojektet gick bra och vi uppnådde vår ekonomiska målsättning. Införandet av sms-biljetter har tagit lite längre tid än vi räknade med, men med den nya tekniken blir det ännu lättare att betala via mobilen. Vi ser många möjligheter att göra det mer lockande att resa kollektivt”, säger försäljningschef Niklas Marschall, DSB S-tog.

”Den färdiga lösningen innebär att andra trafikbolag kan gå med – och till rimliga priser. Därför kan systemet bli rikstäckande inom en överskådlig framtid. Allt som gäller sms-biljetter och elektronisk kundservice är ett strategiskt viktigt område för DSB. Med Unwire har vi fått en ambitiös partner som kommer att kunna vidareutveckla området tillsammans med oss.”

Niklas Marschall poängterar att det har varit viktigt för de berörda trafikbolagen att få ett system som kunderna tycker är lätt att använda och som dessutom uppfyller bolagens höga service-, drifts- och säkerhetskrav.

”Systemet från Unwire har visat sig vara stabilt och klarar av att hantera ett mycket stort antal transaktioner”, avslutar Niklas Marschall.

Mer än bara ett biljettsystem

Peter Bredgaard, VD för Unwire, understryker att den nya lösningen gör det möjligt att lansera världens mest avancerade mobilbiljettsystem på många andra platser än bara i Köpenhamnsområdet:

”Det har redan visats stort intresse från andra europeiska trafikbolag. Och eftersom lösningen kan anpassas från de allra minsta till de allra största trafikbolagen ligger världen för våra fötter. De tjänster som ett trafikbolag erbjuder varierar inte särskilt mycket från land till land. Därför kan tekniken från Unwire förbättra kundservicen i kollektivtrafiken i det mesta av världen.

Själva tekniken är utformad så att den är kompatibel med de IT-system som flertalet av trafikbolagen använder. Och just detta är en av teknikens fördelar: Vi hjälper våra kunder så att de inte bara kan sälja fler biljetter på ett lätt sätt utan även får fler möjligheter att utveckla sin verksamhet och lönsamhet.

Peter Bredgaard tillägger att Unwire-tekniken är mycket flexibel och därför även kan användas i många andra sammanhang då ett stort antal människor ska köpa biljetter, exempelvis konserter, evenemang och parkering.

PRESSKONTAKTER:

Försäljningschef Niklas Marschall, DSB S-tog, nmarschall@s-tog.dsb.dk, tel. +45 24 68 45 95

VD Peter Bredgaard, Unwire, pb@unwire.dk, tel. +45 30 10 05 99

Om Unwire:

Komplexiteten har förenklats

Danska Unwire är Nordens största leverantör av innovativa mobillösningar till företag i Europa. Företaget utvecklar mobila affärsmöjligheter som innebär att företagens mobila funktioner kan användas säkert och stabilt i olika teleoperatörers nät samtidigt och på alla mobilterminaler. Unwire har mer än 100 anställda i Danmark, Norge, Sverige och Ukraina.