Reboot 13/8 hos Tapper-Popermajer

Inför Art of the Streets lät Riksteatern tretton graffitikonstnärer måla affischer som var avsedda att visas runt om i Stockholm. Kampanjen censurerades av Stockholms stad! Vi vill visa att vi har en annan syn på graffiti och ungdomskultur och att vi står upp för yttrandefrihet, säger Hans Tapper på Framtidssmedjan som tillsammans med Galleri Tapper-Popermajer står för arrangemanget Reboot.

1. UTSTÄLLNING:  Tapper-Popermajer visar affischerna som censurerades av Stockholms stad!

För att informera om det internationella gatukonstkonventet Art of the Streets lät Riksteatern tretton graffitikonstnärer måla affischer som var avsedda för kulturtavlorna runt om i Stockholm.

”Enligt Stadens policy om att INTE medverka eller STÖDJA verksamheter eller evenemang som inte tar klart avstånd från klotter, olaglig graffiti eller liknande skadegörelse. Eller som kan väcka intresse enligt ovan, kan vi tyvärr inte godkänna bokningen på kulturtavlorna.”, stod det i mejlet som i förra veckan skickades till Art of the streets producent Ceylan Holago. Stockholms stad har sedan 2007 en klotterpolicy som går ut på att staden inte ska medverka eller stödja verksamheter som inte klart tar ställning från klotter, skadegörelse och graffiti.

– Det här är censur och ett direkt hot mot yttrandefriheten, anser Ceylan Holago. Än en gång används klotterpolicyn för att sätta stopp för en konstform. Man gör helt enkelt ingen skillnad på vad som är klotter och skadegörelse och vad som är graffiti, konstformen.

Läs mer här:

Nästa helg, samtidigt som gatukonsteventet äger rum i Stockholm, visas 30 av affischerna hos Tapper-Popermajer. – Vi vill visa att vi har en annan syn på graffiti och ungdomskultur och att vi står upp för yttrandefrihet, säger Hans Tapper på Framtidssmedjan som tillsammans med Galleri Tapper-Popermajer står för arrangemanget.

2. GRAFFITI LIVE: Kom och var med när gruppen Brohemia uppför en stor (3x4m) "piece" på väggen utanför galleriets entré

dessutom...

3. WORKSHOP:
Lär dig breakdans / hiphop
med Christoffer Åkesson från Animus friskvård

4. GRATIS GLASS och SMOOTHIES från Oatly

NÄR?  Lördag 13 augusti kl 12-16
VAR?  Jo, i TECKOMATORP på galleriet i Stationshuset

Tapper-Popermajer vill främja mångkultur och allas lika rätt. Galleriet står upp för yttrandefrihet. Galleriet verkar för en hållbar utveckling, bevarande av vår natur, och en bättre värld åt våra efterkommande. Galleriet vågar ta ställning i kontroversiella frågor.

Utställningen pågår t o m den 4e september
Galleriets öppet-tider: ti-on-to 16-18, lö-sö 14-16

Om Brohemia

Brohemia består av syskonen Casper och Horst Jarmo, två tajta konstnärssjälar med en brinnande passion för stencilkonst. Sedan starten 2009 har de haft starka band till både streetart, grunge samt 60 / 70-tals / hippie-banorna och detta syns tydligt i deras verk. Stilrena stenciler möter en ofta psykadeliskt, sliten bakgrund och verken i sig brukar ofta förmedla en mörk satirisk humor. Mycket av inspirationen hämtas ur musik, drömmar eller extrema livsöden och allt eftersom deras syn på livet och världen förändras gör även verken det. Från början hittades det mesta av materialet i soprum eller på loppisar så man kan verkligen säga att Brohemia har börjat längst ner på botten för att sedan gradvis ha jobbat sig upp. Med två utställningar i ryggen ("Social Outcasts" & "Tell me Tellus" - båda på Dunkers Kulturhus i Helsingborg) står de nu kaxigare än aldrig förut och njuter av lyckan då de får fly undan vardagen i sin studio. Namnet "Brohemia" är en mix utav orden Bohem, Bro (broder) och Utopia. Brohemia jobbar just nu på sin tredje utställning som har premiär till hösten på Dunkers Kulturhus.

Kontakta galleriet för att erhålla högupplösta pressbilder

Länkar till mer info:

________________________________

Galleri Tapper-Popermajer, located in the dynamic Swedish-Danish Øresund region has emerged as one of the most respected and trusted contemporary-art galleries.

With its distinct international profile, Galleri Tapper-Popermajer represents some of the finest talents in contemporary art. The comprehensive exhibition range includes sculpture, painting, photography, graphics, as well as other forms of artistic expression. The permanent collections of the gallery are complemented by several large exhibitions every year, offering gallery clients the most exciting art experiences.

Through active dialogue with private clients who seek investments and collector's items, to companies wishing to convey a distinct message through their display of fine-art objects, the gallery has built a strong reputation.

www.tapper-popermajer.com