"Scener i ett flöde" av bildkonst, musik, det talade ordet och dans

"Scener i ett flöde" av bildkonst, musik, det talade ordet och dans

Många har sagt att detta är vad alla pratar om men ingen genomför. Nu blir det av! Efter två års planering och hårt arbete så står äntligen projektet ”Scener i ett flöde” redo att presenteras för en större publik, och då med hjälp av ett fantastiskt gäng namnkunniga artister från vitt skilda genrer. Björn Ranelid, Rickard Söderberg, Francisca Skoogh, för att bara nämna några... Ett nyckelord är gränsöverskridande och på scenen finns nästan alla sinnen representerade inklusive bilder, musik, ord, dans, sång, teknik. De två lokaler som valts, Trolleholms slott och Palladium i Malmö, är väldigt olika till sin karaktär och då delar av föreställningen är av improviserad karaktär så kommer upplevelserna på de två platserna säkert att skilja sig avsevärt åt.

Båda arrangemangen genomförs av Galleri Tapper-Popermajer i samarbete med Framtidssmedjan och Musik i Syd, och biljettförsäljning sker genom Kulturcentralen i Malmö, www.kulturcentralen.nu. Priset är endast 120 kronor (80 kronor för studerande). På Trolleholm finns 220 sittplatser att tillgå och på Palladium finns 300 sittplatser.

Lite mer kött på benen: Projektet är inspirerat av pianoverket ”Tavlor från en utställning” av Modest Mussorgsky (1839-1881) som skrevs i åminnelse av Mussorgskys gode vän arkitekten Victor Hartmann som dog 1873, endast 39 år gammal. 1874 anordnades en minnesutställning i St Petersburg som inspirerade Mussorgsky till att skriva musik till tio utvalda bilder (endast 5 av dessa finns bevarade) från utställningen. Mussorgsky var då 35 år gammal och hade nyss haft stora framgångar med premiären av sin opera Boris Godunov, hans idag kanske mest kända verk vid sidan av Tavlor från en utställning. Mussorgsky var en gränsöverskridare och bröt ny mark i sina kompositioner där innehållet oftast var mycket viktigare än formen.

Konstnären som nu skapat de nya bilderna i projektet är Ilona Popermajer, och hon är just nu aktuell med utställningen ”Kalejdoskop” på Galleri Tapper-Popermajer i vilken en ny serie porträtt visas till och med den 25 november. Även denna utställning är gränsöverskridande då konstnären (som på senare år ofta porträtterat sina mångtydiga kvinnogestalter som ballerinor med många ansikten) bland annat valt att på två större tavlor på utställningen porträttera ”Flickorna från Teckomatorp” och att placera en av dessa ballerinor på en bordell - och mitt i Picassos kända målning Les Demoiselles d'Avignon från 1907 (!)

___________________________________________

PRESS INFO

Med inspiration av Mussorgskys ”Tavlor på en utställning” sammanför ”Scener i ett flöde” olika konstarter i nya konstellationer. Tio nya konstverk har målats av Ilona Popermajer. Musiken är nyskriven av Neurobash. Efter en uppvärmning och introduktion intar Björn Ranelid och det fria ordet scenen. Därefter en improviserad performance med speciellt inbjudna artister - både kända och okända. Häftigt och nyskapande! Kom och upplev ett befriande överskridande av gränser mellan bildkonst, musik, det talade ordet och dans i en unik samverkan.

Medverkande:

Pris: Entré 120,00 kr / Studerande 80,00 kr

Biljetter säljs genom Kulturcentralen

Fram till 24 timmar innan föreställningen börjar
kan du boka via nätet. Efter det kan du boka
per telefon 040-10 30 20.

Direktlänk till biljettbokning:

Pressbild, hög upplösning:

Bydlo, den 4e målningen i serien av Ilona Popermajer, 2010

________________________________

Galleri Tapper-Popermajer, located in the dynamic Swedish-Danish Øresund region and a member of the Swedish Gallery Association, has emerged as one of the most respected and trusted contemporary-art galleries.

With its distinct international profile, Galleri Tapper-Popermajer represents some of the finest talents in contemporary art. The comprehensive exhibition range includes sculpture, painting, photography, graphics, as well as other forms of artistic expression. The permanent collections of the gallery are complemented by several large exhibitions every year, offering gallery clients the most exciting art experiences.

Through active dialogue with private clients who seek investments and collector's items, to companies wishing to convey a distinct message through their display of fine-art objects, the gallery has built a strong reputation.

www.tapper-popermajer.com