Gallerian och Daniel Roos bjuder på tårta

På lördag den 29 oktober kl. 14:00 bjuder Gallerian alla sina besökare på ett gigantiskt tårtkalas. Gallerian fyller 40 år och firandet har pågått sedan 8e oktober. Nu är det dags för finalen, ett spektakulärt tårtkalas signerat ingen mindre än Daniel Roos. Daniel, en av Sverige mest välrenommerade konditorer, har skapat en helt unik 40 meter lång tårta bara för Gallerian.

Gallerian fyller 40 år och under oktober har födelsedagsaktiviteten bubblat inne i Gallerian på Hamngatan i Stockholm. Nu är det dags för tårtkalas och skaparen bakom tårtan är ingen mindre än Daniel Roos, stjärnkonditorn som dessutom tagit fram Nobeldesserten två år i rad.

Daniel Roos tårta blir 40 meter lång och består av en härlig smakkomposition av bland annat blåbär och choklad.

- Att skapa en 40 meter lång tårta kräver faktiskt i princip samma goda planering som när jag skapar Nobeldesserten. Gallerian är en speciell plats för mig där jag hängt mycket genom åren. Som barn på klassiska Stor&Liten, lite senare på Footlocker och nu mest på Clas Ohlson, säger Daniel Roos.

1976 slogs portarna till Gallerian upp, Sveriges första handelsplats av sitt slag. 40 år har nu passerat och under hösten har firandet pågått för fullt med en mängd aktiviteter. Under hela oktober har olika födelsedagshappenings ägt rum i Gallerian. I förra veckan intog Caroline af Ugglas scenen med den gigantiska kören Kör för Alla.

- Det är verkligen en ära att Daniel har tagit fram en egen tårta till oss i Gallerian. Det kommer bli ett tårtkalas utan dess like! Jag har faktiskt redan hunnit testa en bit av tårtan och den smakar ruggigt bra, säger Åsa Bergendorf, marknadsansvarig på Gallerian.

Daniel Roos är en av Sverige absolut främst konditorer och har en diger meritlista. Under många år var han chefskonditor på Operakällaren. 2010 ansvarade han för Kronprinsessans Victoria och Prins Daniels bröllopstårta. 2014 och 2015 var han kreatören bakom desserten på Nobelfesten. Nu är det alltså Gallerian och deras besökare som står näst på tur att få smaka på Daniel Roos bakverk.

Åsa Bergendorf, Marknadsansvarig Gallerian
Tel: +46 8 696 32 06, +46 72 528 46 81