Gallerian stärker sitt matutbud med sex nya restauranger

Det kulinariska utbudet i Gallerian utökas nu ytterligare med sex nya koncept inom mat. Hälsosamt och vällagat är en röd tråd bland nyheterna, som ska möta en ökad efterfrågan på mat och dryck på handelsplatsen.

Den ikoniska handelsplatsen Gallerian fortsätter att utvecklas som destination för mat och dryck. Enligt en kundundersökning ökar antal personer som besöker Gallerian just för matens skull, och bland Gallerians kunder är ”gå på restaurang” det näst största intresset. För att möta den ökande efterfrågan stärker Gallerian nu sitt utbud inom mat och dryck med sex nya koncept – Ta’ameya, Snack Bar, Asian Street Kitchen, Neotoki, Reload och Il Solito.

Ta’ameya bjuder på nyttig och till stor del växtbaserad street food, med bland annat egyptisk falafel gjord på favabönor. Maten lagas från grunden utan onödiga tillsatser, med hembakt bröd, egenrostade kryddor och egna såser. Tameya, som sedan tidigare finns i Vasastan och på Södermalm, öppnade i Gallerian i början av augusti på plan 4.

- Vi är så taggade på att få öppna i Gallerian och kunna erbjuda magisk och nyttig mat lagad från grunden till bra pris för alla som är ute och shoppar eller sitter och sliter på jobbet, säger Erik Jakobsson, delägare, Ta’ameya.

Bakom Snack Bar, som sedan tidigare finns i K25 och på Teatern i Ringen centrum, står kockarna Linus Ahlstedt och Mikael Gröndal. Här kan man ta del av det sydfranska köket, med mackor, sallader och såklart signaturrätten - kebab med kalvkött och sauce blanche. Snack Bar öppnar i Gallerian i början av september på Regeringsgatan 25.

I Norra Vinterträdgården öppnar Asian Street Kitchen i slutet av oktober. Här kommer man kunna ta del av asiatisk mat med influenser från Thailand, Japan, Korea och Vietnam. På menyn finns rätter som doftande ramen och smakrika asiatiska burritos och maten kombinerar traditionella smaker med en modern twist. Samtidigt och i samma lokaler öppnar även Reload. Här kan man ladda med hälsosam mat och mellanmål. Med noga utvalda råvaror och utan onödiga tillsatser serveras här bland annat sallader, bowls, smoothies och wraps. Reload finns sedan tidigare vid Hötorget, Sveavägen och på Centralstationen i Stockholm.

I slutet av maj öppnade Neotoki på gatuplan (plan 3) i Gallerian. Här finns asiatisk street food inspirerad av de livliga nattmarknaderna i Osaka, Seoul och Taipei. Utöver mat som crispy Kachi Burger serveras här bubble tea och för den leksugne finns claw machines och blind box-spel. Under våren öppnade även Il Solito på gatuplan, som erbjuder frukost, lunch och fika med en italiensk touch tillagade med råvaror i säsong.

- Vi är stolta över det breda restaurangutbudet här i Gallerian och glada över att det nu stärks ytterligare. De nya koncepten har något för alla smaker och vi tror att de kommer uppskattas mycket bland våra matintresserade besökare, säger Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian.

För den nyfikne finns möjlighet att testa de nya restaurangerna under Gallerians matfestival Gallerian Food Park, som arrangeras för fjärde året i rad den 3-5 oktober. Under tre dagar byggs en Food Park upp på Kocks torg i Gallerians hjärta och besökarna kommer kunna ta del av smårätter från Gallerians och Urban Escapes breda utbud av restauranger och caféer.

Ansvariga uthyrare från AMF Fastigheter är Kenneth Jävervall och Yasemin Fallai.

Bodil Hassel, presskontakt
bodil.hassel@amffastigheter.se

Om Gallerian
Gallerian har varit en självklar shoppingdestination i Stockholm sedan invigningen 1976. Den ikoniska handels- och mötesplatsen lockar årligen miljontals besökare för shopping, umgänge, upplevelser och event. Här finns idag ett 40-tal butiker med en mix av svenska och internationella varumärken, flertalet flaggskeppsbutiker, ett 30-tal restauranger och caféer samt flera service- och skönhetskoncept.

Gallerian är en del av citykvarteret Urban Escape, ett av Stockholms mest moderna och attraktiva affärs- och handelskvarter. Kvarteret är hemvist åt flera framstående bolag, hotellen At Six och Hobo och har ett stort utbud av restauranger, caféer och takbarer. Sedan 2023 ägs Urban Escape av AMF och AP7. AMF Fastigheter fortsätter att utveckla och förvalta kvarteret. Läs mer på www.gallerian.se

Citat

Vi är stolta över det breda restaurangutbudet här i Gallerian och glada att det nu stärks ytterligare. De nya koncepten har något för alla smaker och vi tror att de kommer uppskattas mycket bland våra matintresserade besökare.
Cecilia Åkesson, centrumchef, Gallerian