Gallerian vinner prestigefullt pris

Gallerian har utsetts till årets mest spännande och framgångsrika kommersiella plats vid NCSC Awards som gick av stapeln under onsdagskvällen. Galan lyfter branschens mest framgångsrika, innovativa och kreativa insatser och vinnaren utses av en expertjury. Gallerian hyllas bland annat som den självklara mittpunkten i staden och för sitt konsekventa förändringsarbete.

Gallerian utsågs som vinnare i kategorin Commercial Space of the Year under NCSC Sweden Awards 2023, för sitt långsiktiga och konsekventa arbete med att utveckla en nyskapande och inspirerande handelsplats för shopping, arbete, mat och möten och urbant stadsliv.

– Det är fantastiskt kul att vinna och vi är oerhört stolta. Att i det här sammanhanget få ett erkännande som en kommersiell framgång är naturligtvis väldigt hedrande. De senaste åren har vi jobbat hårt med utvecklingen av både platsen, varumärket och utbudet så vi är otroligt glada att arbetet uppmärksammas, säger Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian.

Det senaste året har Gallerian upplevt en kraftig ökning i både besökssiffror och i omsättning. Under året har man välkomnat flera nya etableringar, bland annat den mycket uppskattade och välbesökta IKEA-varuhuset. De senaste åren har Gallerian även utvecklat affären Specialty Leasing som möjliggör för retailers och e-handlare att hyra lokaler och ytor under kortare perioder. Konceptet som kallas Pop Up Activation vänder sig till både e-handels- och fysiska aktörer som vill nå ut med nya produkter, kollektioner och samarbeten på ett innovativt sätt eller möta sina kunder i en ny miljö.

Det var i hård konkurrens med tre andra nominerade, kommersiella platser som Gallerian tog hem priset i NCSC Awards. Under våren kommer Gallerian att representera Sverige i den nordiska finalen.

– Vi ser fram emot att representera Sverige och tror att Gallerians kommersiella framgång kommer stå sig bra även bland sina nordiska konkurrenter, säger Cecilia Åkesson.

Motiveringen i sin helhet löd:
Genom ett långsiktigt och konsekvent förändringsarbete har denna svenska handelsikon förvandlats från en alldaglig plats för handel till en inspirerande och nyskapande plats för shopping, arbete, mat, möten och urbant stadsliv. Som den självklara mittpunkten i staden har detta stadsutvecklingsprojekt konsekvent och över tid förvandlat både insida och utsida till någonting nytt och inspirerande. Man har skapat en mix av hyresgäster där starka breda varumärken blandas med ikoniska företag i ett ömsesidigt utbyte. Slutprodukten är estetiskt tilltalande där ute möter inne i en sömlös och sofistikerad arkitektur med tydliga platser för aktiviteter och möten vilket ger en levande kvarter under dygnets alla timmar. Det konsekventa förändringsarbetet där alla delar samverkar har skapat en ny plats som väl anpassad i tiden och som uppmärksamt följer utvecklingen men som också leder den.