Stockholmarnas surdegsfavorit Fabrique flyttar in i Gallerian

Trenden med högkvalitativt surdegsbröd är starkare än någonsin. Nu öppnar det omtyckta stenugnsbageriet Fabrique i Stockholms mest centrala galleria.

– Vi ser verkligen fram emot att öppna upp i Gallerian. Vi strävar efter att göra det enklare och mer lättillgängligt för fler att äta hälsosamt och traditionellt bakat bröd. Därför kändes det väldigt naturligt att ta vårt nästa steg till hjärtat av Stockholm, säger Charlotta Zetterström, en av ägarna till Fabrique.

Sedan starten 2008 har Fabrique varit i framkant av den surdegsvåg som tagit Stockholm med storm. Fabrique startades av makarna Charlotta och David Zetterström som var trötta på att bröd allt mer endast blev produktion på löpande band. Konceptet är väldigt enkelt, brödet bakas långsamt med naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt. Det började med ett litet hål i väggen på Scheelegatan, till att nu ha butiker och bagerier runt om i hela Stockholm, på Gotland och i London.

–  Fabrique är en starkt etablerad stockholmsfavorit och det känns väldigt roligt att välkomna dem till Gallerian. Vi vill erbjuda Gallerians besökare mer än bara shopping och att utöka vårt materbjudanden är en viktig del i detta, säger Henriette Johansson, marknadsområdeschef, Urban Escape.

Under hösten 2016 tillkom det flera spännande och nya matkoncept till Gallerians utbud som en del av den pågående utveckling och förändring som just nu sker. I oktober presenterades både caféet Le Croissant som nykomling, samt fyra mobila kök i form av food trucks. Som avslut på en smakfylld höst flyttade trendiga Hawaii Poké in som serverar det hetaste inom hälsosam snabbmat just nu: poke bowls. Under våren välkomnas det ännu fler nyheter på matområdet i samband med öppningen av den nya ingången från Brunkebergstorg, med invigning den 23 mars.

Cecilia Österholm
PR & Information