Nya krav från ny ledargeneration

Report this content

Det är tufft att förena ledarskap med ett rikt privatliv, det vet de flesta arbetsgivare. Med vad de inte vet, är att den nya generationen ledare ställer nya krav på en balans mellan arbetsliv och privatliv. Om detta handlar "Leva för att jobba eller jobba för att leva?" – ett seminarium om unga chefers förväntningar på arbetslivet, som arrangeras av Gällöfsta Utbildning i samarbete med Näringslivets Ledarskapsakademi.

Seminariet leds av tre konsulter från Näringslivets Ledarskapsakademi. Genom aktuell forskning berättar de om unga chefers förväntningar på att förena arbetsliv med privatliv och kunna leva balanserade liv. En av slutsatserna från forskningen är att flera personer idag tackar nej till att bli chefer på grund av de hårda villkoren.

– Konsekvenserna blir allvarliga, säger Christina Franzén från Ledarskapsakademin. Om inte premisserna förändras kommer företagen inte att kunna rekrytera ledare på grund av kompetens, utan baserat på vilka personer som vill och kan ställa upp på villkoren.

En av anledningarna till att dagens villkor är ohållbara för den nya generationen handlar om jämställdhet. Unga människor är i allt större utsträckning jämställda privat och lever med ett delat ansvar för barn och hem. Detta krockar med chefsvillkoren som är skapade för män med stöttande hemmafruar - en bild som är helt otidsenlig, enligt konsulterna på Ledarskapsakademin.

Måndagens seminarium ingår i föreläsningsserien Livsviktigt, som anordnas i ett samarbete mellan Gällöfsta Utbildning och Näringslivets Ledarskapsakademi. Föreläsningarna belyser livet ur ett genusperspektiv och har behandlat såväl historiska perspektiv på jämställdhet som mediernas betydelse. Under hösten läggs fokus på villkoren i företag och organisationer. Föreläsningarna är öppna för alla intresserade, men riktar sig i huvudsak till chefer och ledare.

– Syftet med föreläsningsserien är att ge ett forum att diskutera de förväntningar som finns på män och kvinnor i arbetslivet och i privatlivet, säger Lena Kardefelt, projektledare för seminarierna på Gällöfsta. Det här är otroligt viktig kunskap för dagens chefer och ledare. Tanken är att vi ska presentera fakta, ny forskning, strategier och även metoder för förändring och påverkan.

Intresserade journalister är varmt välkomna!

Tid: måndag den 16 oktober klockan 16.15-19.00
Plats: Gällöfsta City, Biblioteksgatan 29, Stockholm

För mer information, kontakta:

Charlotte Bode, marknadschef Gällöfsta, 08-581 795 61
charlotte.bode@gallofsta.se