Jon Risfelt ny chef för Gambro Renal Products

Jon Risfelt ny chef för Gambro Renal Products Jon Risfelt har utsetts till tf chef för affärsområdet Gambro Renal Products. Han efterträder Alain Granger, som har beslutat sig för att övergå till en roll som rådgivare i företaget. Jon Risfelt har en bred erfarenhet från ledande befattningar i internationella företag. Han har nyligen varit VD och koncernchef för Vodafone i Sverige. Han tillträder sin tjänst på Gambro den 3 november 2003. Jon Risfelt har många års erfarenhet av chefsbefattningar inom produktions- och serviceindustrin inom olika branscher såsom finansiella tjänster, rese- och flygindustrin samt inom telekommunikation. Hans omfattande och framgångsrika karriär innefattar chefsbefattningar inom Vodafone, American Express, SAS och Ericsson. Jon Risfelt är styrelseledamot i bolag som arbetar med logistik, resor och mjukvaror. Han är 42 år och har en civilingenjörsexamen med kemiinriktning från KTH i Stockholm. "Med 25 år i bolaget har Alain Granger spelat en nyckelroll i utvecklingen av Gambro Renal Products till dagens position som en globalt ledande leverantör av njursjukvårdsprodukter," säger Sören Mellstig, VD och koncernchef i Gambro. "Jag vill tacka honom för hans nästan livslånga arbetsinsats inom vårt företag och jag ser fram emot hans fortsatta stöd som rådgivare till företaget." Gambro Renal Products har en omsättning på ca 1,3 miljarder USD och innefattar produkter och tjänster för hemo- och peritonealdialys samt akutdialys. Försäljningen innefattar aktiviteter i 90 länder, med egna säljorganisationer i 28 länder. Tillverkning äger rum i 12 länder med centra för produktutveckling i Tyskland, Italien och Sverige. Det totala antalet anställda inom affärsområdet är ca 7.100. För ytterligare information kontakta: Bengt Modéer, Informationsdirektör, tel. 08-613 65 33, 070-513 65 33 Pia Irell, Investor Relations Director, Corporate Finance, tel. 08-613 65 91, 070-513 65 91 Länk till fotografi på Jon Risfelt: http://www.gambro.com/jon_risfelt/ ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/30/20031030BIT00640/wkr0002.pdf