Gaming Corps delårsrapport för perioden januari till mars 2016

Första kvartalet i sammandrag

• Omsättningen uppgick till  0,21 MSEK ( 0 MSEK).
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -6,18 MSEK ( - 2,99 MSEK).
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till - 6,20 MSEK (- 2,99 MSEK).
  • Optionsinlösen tillförde Gaming Corps ca 7,4 MSEK under perioden.
  • Den första episoden av äventyrsspelet The Descendant lanserades den 24 mars på Steam.
  • Riktad nyemission stärkte Gaming Corps med 7,82 MSEK efter periodens utgång.

Kommentar till delårsrapporten – VD Nicklas Dunham

Den första episoden i Gaming Corps första större spelproduktion, det episodbaserade äventyrsspelet The Descendant, har glädjande nog fått utmärkta användaromdömen med ett genomsnittligt mycket positivt omdöme om 82 % (av 100 möjliga) och jag är hoppfull om att försäljningen kommer att kunna ta fart i takt med att fler episoder lanseras. Det är viktigt att poängtera att vi på Gaming Corps, parallellt med The Descendant, har byggt en plattform för att enklare, snabbare och bättre kunna rulla ut nya spel i samma genre.

För Gaming Corps som är ett ungt bolag utan tidigare spelsläpp, och därmed okänt för såväl spelare som spelrecensenter, är just vad spelarna tycker en extra viktig faktor. Det gör en väsentlig skillnad för mig som representant för Gaming Corps när jag sitter i samtal med förläggare om förskottsfinansierade spelutvecklingsprojekt. Det är min bedömning att Gaming Corps uppfattas som en spelstudio som har mer än en rimlig chans att producera storsäljande spel tillsammans med spelförläggares redan etablerade varumärken och vassa marknadsavdelningar.

Ett annat positivt faktum med The Descendant är att episodbaserade äventyrsspel är något som många större spelförläggare och plattformsägare är intresserade att söka närvaro inom samt att antalet spelstudios med track-record inom genren är begränsat till endast ett fåtal. Jag skulle därmed vilja påstå att Gaming Corps på kort tid lyckats bygga upp en stark position i en genre som bedöms ha framtiden för sig och idag kännetecknas av låg konkurrens.

Ett annat prioriterat område för Gaming Corps är mobilspel där bolaget tagit över förvärvade VisualDreams AB:s spelportfölj. Slam Dunk Basketball-serien har öppnat dörrar till några av de största basketklubbarna i världen och ett första samarbetsavtal är under slutförhandling.

Jag är naturligtvis besviken att Gaming Corps inte har kommit längre avseende intäktsgenerering men vet samtidigt att det kan ta tid att få alla pusselbitar på plats i spelbranschen. Att göra The Descendant kommersiellt framgångsrik är fortfarande en utmaning men det är viktigt att poängtera att det inte är ett sprinterlopp utan ett maraton. Det är mycket som kokar under ytan hos oss i Uppsala och jag känner mig trygg i uppgiften att skapa en stabil och lönsam spelutvecklare med bas i Uppsala.

Nicklas Dunham, VD Gaming Corps AB

--

Om bolaget: Gaming Corps AB utvecklar datorspel (gaming och kasino) baserade på egna IP:n och välkända internationella varumärken. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North under kortnamnet GCOR. Bolagets Certified Adviser är Remium.