• Gapwaves AB/

Gapwaves bokslutskommuniké januari-december 2018 - Prototyporder, nytt återförsäljaravtal och forskningssamarbete med industrigiganter

Gapwaves omsättning under perioden oktober-december 2018 uppgick till 0,6 mkr (0,2 mkr). Omsättningen under kvartalet var främst ett resultat av den prototyporder som erhölls från en underleverantör till fordonsindustrin. Utöver detta tecknades ett återförsäljaravtal för den indiska marknaden med Globetek. Under kvartalet gav även Vinnova positiva besked och tilldelade totalt 18,7 mkr till Gapwaves, Chalmers Tekniska Högskola, Veoneer och CEVT för forskningsprojektet ”Hardware for next generation millimeter wave automotive radar sensor”.

Gapwaves bokslutskommuniké 2018Fjärde kvartalet (1 oktober – 31 december 2018)

•  Nettoomsättningen uppgick till 0,6 mkr (0,2 mkr)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -15,6 mkr (-11,8 mkr)
  •  Periodens resultat uppgick till -15,7 mkr (-11,9 mkr) vilket motsvarar -0,64 kr (-0,78 kr) per aktie
  •  Periodens kassaflöde var -11,3 mkr (12,6 mkr) och likvida medel vid periodens slut uppgick till 72,4 mkr (20,6 mkr)

Första tolv månader (1 januari – 31 december 2018)

•  Nettoomsättningen uppgick till 2,3 mkr (0,9 mkr)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -43,7 mkr (-27,1 mkr)
  •  Periodens resultat uppgick till -44,0 mkr (-27,4 mkr) vilket motsvarar -2,01 kr (-1,84 kr) per aktie
  •  Periodens kassaflöde var 51,8 mkr (-6,5 mkr) och likvida medel vid periodens slut uppgick till 72,4 mkr (20,6 mkr)

VD Lars-Inge Sjöqvist kommenterar rapporten:

”Under det fjärde kvartalet ingick Gapwaves sitt första avtal för utveckling av antennprototyper för bilradar. De prototyper som levererats som del av detta avtal har visat mycket goda prestanda och demonstrerar väl teknologins fördelar. Förhoppningen är att detta projekt ska leda till fortsatt utveckling mot en serieprodukt”.

”Vår position som leverantör av vågledarbaserade antenner har stärkts under 2018 och 2019 är året då vi siktar på ett kommersiellt genombrott. Ambitionen är därför att under 2019 ingå utvecklingsavtal inom både telekom och fordonsindustrin som på sikt leder till högvolymsförsäljning av antenner”.

Gapwaves teknologi presenterades som huvudartikel i Microwave Journals februarinummer. Läs artikeln på: http://www.microwavejournal.com/articles/31753-gapwaves-platform-integrates-5g-mmwave-arrays

Denna information är sådan information som Gapwaves AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 februari 2019 kl. 08:30 CET.

Lars-Inge Sjöqvist, VD, Gapwaves

Telefon: +46 (0) 736 84 03 56

Telefon: + 46 (0) 709 39 53 27

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission AB

E-post: ca@gwpaital.se

Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den ledande leverantören av aktiva antennlösningar. Gapwaves designar, tillverkar och säljer vågledare och antennprodukter baserat på patenterad vågledarteknologi. Applikationsområden för bolagets produkter är bland annat antenner för mobilbasstationer, bilradar, mobiltelefoner samt radiolänkar inom data- och telekom.