Gapwaves får prototyporder från ny automotive kund

Gapwaves har erhållit en utvärderingsorder på antennprototyper till 77 GHz bilradar värd ca 0,5 mkr att levereras under första kvartalet 2020. Kunden är ZF Friedrichshafen AG (”ZF”), en global Tier 1 underleverantör till fordonsindustrin inom en rad områden däribland fordonsradar och system för aktiv säkerhet.

Ordern avser prototyper på 77 GHz vågledarbaserade antenner till bilradar och ingår i ZF’s utvärdering av Gapwaves teknologi för framtida bilradar. De prototyper som kommer att levereras baseras på kundens specifikationer och avser antenn till en så kallad mid-range radar.

”Vi är väldigt glada över att kunna presentera en ny Tier 1 kund som utvärderar vår teknologi. Diskussionerna med ZF har förts i snart två års tid och vi är mycket glada att man nu valt att utvärdera våra antenner. Förhoppningen är man efter utvärdering och tester kommer att välja Gapwaves vågledarbaserade antenner för framtida radarprodukter”, säger Gapwaves VD Lars-Inge Sjöqvist.

Drivet av utvecklingen inom aktiva säkerhetssystem (ADAS) har fordonsindustrins krav på radarlösningar ökat. Radar inom fordonsindustrin används idag för t ex adaptiva farthållare och döda vinkel-varnare men förväntas i framtiden få fler användningsområden. För att få fem stjärnor i Euro NCAP’s tester förväntas fordon från 2020 att behöva vara utrustade med automatiska bromssystem som kan upptäcka mindre objekt, t ex motorcyklar eller cyklister, i hög fart. Gapwaves vågledarteknologi erbjuder möjligheter till en effektiv antenn med låga förluster för millimetervågsradar på 77GHz som då kan erbjuda större upptagningsområde, längre avstånd och högre upplösning genom den ökande prestandan (faktor 2 i både sändare och mottagare) som en vågledarantenn erbjuder jämfört med dagens kretskortbaserade lösningar.

Denna information är sådan information som Gapwaves AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 mars 2020 kl 13:00 CET.

För ytterligare information se Gapwaves ABs hemsida www.gapwaves.com eller kontakta:

Telefonnummer: 0709 395 327

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission

Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den mest innovativa leverantören av antennsystem för millimetervågor och den utvalda partnern till de som revolutionerar nästa generations trådlösa teknologi. Genom sin disruptiva teknologi ska Gapwaves hjälpa innovatörer inom Telekom och Automotive att skapa effektiva millimetervågssystem som förändrar samhället vi lever i.

Gapwaves aktie (GAPW B) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.