Gapwaves lanserar aktiv 5G-antenn med integrerade GaN-förstärkare

Som uppföljning på den första versionen av en aktiv 5G-antenn som lanserades i Augusti 2018 lanserar Gapwaves nu en andra version med Qorvo’s GaN-on-SiC teknologi. Denna aktiva 28GHz antenn för 5G uppvisar hög EIRP med låg energikonsumtion i kombination med god värmeavledningsförmåga, något som är kritiskt för förstärkarna. Lösningen som bygger på Gapwaves vågledarteknologi och Qorvo GaN helintegrerade effektförstärkare, lågbrusförstärkare och switch utgör en av få lösningar på marknaden som möter de prestandakrav som krävs i framtidens 5G Mobile Access och Fixed Wireless Access nätverk.

Som del av ett samarbete med Qorvo, en världsledande tillverkare av halvledare och RF-komponenter, lanserar Gapwaves version två av sin 28GHz aktiva 5G-antenn med integrerade Qorvo GaN-on-SiC front-end förstärkare. Den styrbara 28GHz högeffektsantennen med aktiva delar i form av ett högpresterande filter och övergång från kretskort till gapvågledare är en fortsatt utveckling av den styrbara antenn som lanserats tidigare. Integrationen av den två-kanaliga GaN-förstärkaren tillsammans med en helintegrerad lobformningskrets skapar en prototyp som ligger i absolut teknisk framkant, byggd på standardkomponenter och Gapwaves vågledarteknologi. Mätningar som gjorts på prototypen visar mycket goda prestanda; hög antenneffektivitet med låga förluster och hög EIRP. Konstruktionen, baserad på Gapwaves vågledarteknologi, har också visat utmärkt värmeavledningsförmåga.

Antennprototypen och mätresultaten kommer att visas på Mobile World Congress i Barcelona 25-28 februari. Gapwaves vågledarteknologi erbjuder en plattform för utveckling av millimetervågsprodukter med exceptionell räckvidd och prestanda för t ex 5G Mobile Access och Fixed Wireless Access. Kommande lanseringar av Gapwaves 28GHz 5G-antenn kommer att inkludera upp och ned konvertering, och som ytterligare utvecklingssteg digital lobformning.

”Gapwaves 28GHz 5G-antenn bekräftar ytterligare den höga prestandan hos Gapwaves vågledarteknologi. Lösningen med integrerade Qorvo GaN förstärkare är väldigt intressant för 28GHz 5G-system som t ex Mobile Access och Fixed Wireless Access då testresultaten bekräftar kombinationen av hög EIRP och låg energikonsumtion”, säger Thomas Emanuelsson, CTO Gapwaves.

”Byggd på standardkomponenter och Gapwaves vågledarteknologi är detta en av få produkter på marknaden som verkligen visar en lösning som kan möta kraven från framtidens 28GHz 5G-nätverk. Energiförbrukning och räckvidd är nyckelfaktorer för att förverkliga framtidens millimetervågsnätverk. Version två av Gapwaves 5G-antenn är verkligen en milstolpe på den resan”, säger Lars-Inge Sjöqvist, CEO Gapwaves.

Roger Hall, general manager Qorvo High Performance Solutions; “Qorvo är glada över att leverera produkter som möjliggör 5G millimetervågslösningar med Gapwaves unika antennteknologi. Qorvos innovativa 5G-produkter bygger på årtionden av RF-utveckling och har redan varit del av en mängd 5G fälttester. Vår unika GaN-lösning adresserar komplexa nätverk som gör 5G till verklighet”.

För ytterligare information se Gapwaves hemsida www.gapwaves.com eller Qorvos hemsida www.qorvo.com

Lars-Inge Sjöqvist, VD, Gapwaves

Telefon: +46 (0) 736 84 03 56

Per Andersson, CFO, Gapwaves

Telefon: + 46 (0) 709 39 53 27

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission AB

E-post: ca@gwpaital.se

Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den ledande leverantören av aktiva antennlösningar. Gapwaves designar, tillverkar och säljer vågledare och antennprodukter baserat på patenterad vågledarteknologi. Applikationsområden för bolagets produkter är bland annat antenner för mobilbasstationer, bilradar, mobiltelefoner samt radiolänkar inom data- och telekom.

Om Qorvo

Qorvo (NASDAQ:QRVO) skapar en bättre värld genom att erbjuda innovativa radiofrekvens (RF) lösningar för det uppkopplade samhället. Vi kombinerar produkt- och tekniskt ledarskap, systemexpertis och globala tillverkningsmöjligheter för att snabbt lösa våra kunders mest komplexa tekniska utmaningar. Qorvo är närvarande i ett antal tillväxtsegment på stora, globala marknader inkluderande avancerade uppkopplade enheter, fasta och trådlösa nätverk samt inom radar och kommunikationsutrustning för försvarsindustrin. Vi tillför också kunskap och erfarenhet för att möjliggöra 5G-nätverk, cloudtjänster, Internet of Things och andra applikationer som utvecklas inom det globala uppkopplade samhället. Besök www.qorvo.com för att lära mer om hur Qorvo kopplar samman världen.