Kommuniké från årsstämman i Gapwaves

Årsstämman 2018 i Gapwaves AB (publ) (”Gapwaves” eller ”Bolaget”) hölls idag den 11 april 2018 varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Fastställande av resultat- och balansräkningen

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen i Gapwaves samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Vinstdisposition

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag, att de till årsstämmans förfogande stående medel om 14 629 000 kronor balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fem ledamöter med en styrelsesuppleant. Beslutades att Bolaget ska ha en revisor.

Vidare beslutades att arvodet till styrelsens ledamöter ska uppgå till totalt 562 500 kronor (369 000 kronor föregående år), och utgå till styrelsen med följande belopp:

• 187 500 kronor till envar icke anställd styrelseledamot och 187 500 kronor till styrelseordförande förutsatt att denne inte är anställd.

Vidare beslutades att arvode till revisor skulle utgå enligt godkänd räkning.

Till styrelseledamöter omvaldes Olle Axelsson, Lars Granbom, Cécile Schilliger, Lars-Inge Sjöqvist och Jan Wäreby och Madeleine Schilliger Kildal valdes till ny styrelsesuppleant. Lars Granbom omvaldes som styrelseordförande.

Sven Cristea, KPMG AB omvaldes som Bolagets revisor.

Ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ändra bolagsordningens gränser för aktiekapital och antal aktier enligt följande:

”4 § Aktiekapital

Aktiekapitalet ska vara lägst 1 075 000 kronor och högst 4 300 000 kronor.”

”5 § Antal aktier

Antalet aktier ska vara lägst 17 900 000 stycken och högst 71 600 000 stycken.”

Företrädeemission av B-aktier

I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om en företrädesemission av högst 8 964 255 B-aktier. Genom företrädesemissionen kan Bolagets aktiekapital ökas med högst 537 855,30 kronor.

Teckningskursen för aktierna bestämdes vara 17,00 kronor per aktie och totalt tillförs bolaget cirka 152 miljoner kronor före avdrag för transaktionskostnader om samtliga aktier tecknas och betalas. Teckningsperioden i företrädesemissionen löper mellan den 23 april 2018 och den 11 maj 2018. Mer information om emissionen återfinns i det prospekt som kommer att offentliggöras omkring den 16 april 2018.

Riktad emission av B-aktier

I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om en riktad emission av högst 1 800 000 B-aktier. Genom emissionen kan Bolagets aktiekapital komma att ökas med högst 108 000 kronor. Priset för aktierna bestämdes vara 17,00 kronor per aktie och totalt tillförs Bolaget cirka 30,6 miljoner kronor om samtliga aktier tecknas och betalas.

Den riktade emissionen sker under förutsättning av att företrädesemissionen övertecknas och tilldelning av aktier under den riktade emissionen kommer att ske till dem som tecknat men inte tilldelats aktier i företrädesemissionen.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner

I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om att bemyndiga styrelsen, att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, inom de gränser som anges i bolagsordningen, besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler, med rätt att teckna sig för respektive omvandla till aktier i Bolaget, motsvarande högst 10 procent av Bolagets aktiekapital efter utspädning direkt efter genomförandet den riktade emissionen och företrädesemissionen att betalas kontant, genom kvittning eller med apportegendom.

Att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission utan företrädesrätt för aktieägarna enligt ovan är främst i syfte att kunna anskaffa nytt kapital för att öka Bolagets flexibilitet eller i samband med förvärv samt att kunna bredda aktieägarkretsen i Bolaget.

Principer för utseende av valberedningen

Årsstämman beslutade att anta principer för utseende av en valberedning inför årsstämman 2019 i enlighet med styrelsens förslag.

För detaljerade villkor avseende beslutet på årsstämman hänvisas till det fullständiga förslaget som finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.gapwaves.com.

Göteborg 11 april 2018

Gapwaves AB (publ)