Nordens första strukturerade produkt med socialt fokus listas på Nasdaq Stockholm

Garantum lanserar en nydanande aktieobligation i samarbete med Crédit Agricole CIB och stiftelsen LifeWatch. De pengar som placeras investeras i projekt som bidrar till att lösa sociala problem.

– Att stödja kapitalanskaffning för projekt som förbättrar livskvaliteten är en av finansmarknadens viktigaste uppgifter. Vi är därför mycket glada över att tillsammans med Garantum, Crédit Agricole  CIB och LifeWatch kunna lista den första strukturerade produkten inom kategorin social hållbarhet, säger Ann-Charlotte Eliasson, europeisk noteringschef för Fixed Income-produkter på Nasdaq.

Bidrar till social nytta
Det kapital som investeras knyts till en social obligation som ges ut av Crédit Agricole CIB. Pengarna är öronmärkta att finansiera projekt som genererar social nytta. Det kan till exempel röra projekt i tillväxtländer för att öka sysselsättningen och minska sociala och ekonomiska ojämlikheter.

Avkastningsdelen i produkten följer en aktiekorg med sex bolag inom hälsa och sjukvård. Martin Ingvar, professor på Karolinska Institutet och styrelsemedlem i LifeWatch, har varit delaktig i processen.

Utvecklar vården och ökar patientnyttan
– De utvalda bolagen utvecklar system och metoder som förbättrar möjligheterna att över tid mäta patientnyttan av olika vårdinsatser. Tio procent av samhällets alla inkomster läggs i hälso- och sjukvården. Gör man rätt finns det stora vinster att göra för samhället, företaget och i slutänden patienten, säger Martin Ingvar.

Delar av intäkten från produkten tillfaller stiftelsen. I samband med listningen på Nasdaq överräckte Fredrik Gottlieb, styrelseordförande i Garantum, en check på drygt 100 000 kronor till LifeWatch och dess styrelseledamot Ulf Adelsohn.

Pressmaterial:
Intervju med Martin Ingvar, professor Karolinska Institutet: https://www.youtube.com/watch?v=2JcZjOuIp8I
Intervju med Niclas Öberg, grundare av LifeWatch: https://www.youtube.com/watch?v=OJQrZoTKpFk

För mer information kontakta:
Patrick Bejerskog, Mediakontakt Garantum, patrick.bejerskog@garantum.se
Niclas Öberg, Grundare och Styrelseordförande LifeWatch, info@lifewatch.se
David Augustsson, Mediakontakt Nasdaq, david.augustsson@nasdaq.com

Om Garantum
Garantum är Nordens största arrangör av strukturerade produkter. Via en fintech-hub skräddarsydd för individanpassad rådgivning erbjuds även private banking, utvalda fonder, diskretionär förvaltning, aktiehandel, analyser och rådgivning lokalt nära kunden. www.garantum.se

Om LifeWatch
Stiftelsen LifeWatch stödjer kvalificerade välgörande ändamål med huvudfokus på vetenskaplig forskning om cancer, autism och liknande tillstånd. Stiftelsen delar årligen, den 31 januari, ut ett forskningspris till något av dessa ändamål. www.lifewatch.se

Om Nasdaq