Nya utmärkelser till Garantum

När Europas främsta aktörer inom strukturerade produkter nyligen samlades i London för den 21: a upplagan av SRP Europe Awards tog Garantum hem priserna ”Best Performance Sweden” och ”Best Distributor Sweden”. Dessutom var Garantum som enda svenska aktör nominerad till bästa distributör av kapitalskyddade produkter i Europa. Mats Eriksson och Caroline Wasing från Garantum var på plats i London för att ta emot priserna.

Att uppmärksammas för våra placeringar är glädjande. I år fick vi nöja oss med utmärkelserna ”Bästa distributör i Sverige” och ”Bäst avkastning i Sverige”. På europeisk nivå blev vi återigen nominerade till pris för våra kapitalskyddade placeringar, men i år var konkurrensen för hård. I slutändan är det ändå som vi alltid brukar säga i dessa sammanhang; skapandet av mervärden och avkastning till investerarna är viktigast, säger Mats Eriksson, ansvarig för Investment Solutions på Garantum

Stark tillväxt i Europa
Intresset för strukturerade produkter växer i Europa. Under 2023 låg tillväxttakten på 34 procent med en totalvolym på 180 miljarder USD. En trend som Caroline tror att vi även kommer få se i Sverige kommande år.

– Vi ser att investeringar i strukturerade produkter ökar i Europa. I takt med att fler investerare får upp ögonen för de fördelar strukturerade produkter tillför en portfölj hoppas vi se ett ökat intresse även i Sverige, särskilt i kapitalskyddade produkter med de villkor vi idag kan erbjuda tack vare det högre ränteläget. Strukturerade produkter är mer självklara i en investeringsportfölj i andra länder i Europa och USA, säger Caroline Wasing, Investment Solutions på Garantum.

Nya siffror klara
Garantum är en av de största arrangörerna av strukturerade produkter i Norden och har sedan 2005 arrangerat över 5 000 placeringar. Nya siffror på historisk avkastning visar en genomsnittlig årlig avkastning på 7,8 procent för samtliga placeringar som avslutats fram till och med 2023 vilket är i linje med stockholmsbörsen. Avkastningen är oftast kopplad till utvecklingen i en underliggande tillgång som exempelvis aktier, fonder, krediter, råvaror eller valutor. Bland produkterna finns en stor bredd i inriktning och risknivå.

– Skillnaderna i utveckling mellan produkttyperna är ganska stora men gemensamt är att de flesta placeringarna har någon typ av riskskydd. Precis som med andra tillgångsslag är det viktigt att sprida risk och bygga portföljer med flera olika produkter och anpassa risk efter personliga preferenser och förutsättningar, fortsätter Caroline.

Hög kundnöjdhet
Fundamentet i Garantums erbjudande är individanpassad förmögenhetsrådgivning och strukturerade produkter är en viktig pusselbit tillsammans med fonder, aktiehandel och diskretionära förvaltningstjänster. När många aktörer minskar personlig service och hänvisar allt fler till färdiga lösningar går Garantum åt motsatt håll och fokuserar på personliga möten och skräddarsydda portföljer.

– Vi lägger stor vikt vid att utveckla strukturerade produkter efter kundbehov och marknadsförutsättningar för att kunna erbjuda rätt placeringar vid rätt tillfällen. Egenskaperna strukturerade produkter tillför en bred portfölj kan vara svåra att få till med enbart traditionella sparprodukter, avslutar Mats Eriksson.

Patrick Bejerskog
Mediakontakt
patrick.bejerskog@garantum.se

Garantum erbjuder individanpassade investeringslösningar. Via en fintechplattform skräddarsydd för individanpassad rådgivning erbjuds Private banking, utvalda fonder, strukturerade produkter, diskretionär förvaltning, aktiehandel, analyser och rådgivning lokalt nära kunden. I Garantumkoncernen ingår även fondbolaget Aktie-Ansvar. www.garantum.se | www.aktieansvar.se

Citat

Vi ser att investeringar i strukturerade produkter ökar i Europa. I takt med att fler investerare får upp ögonen för de fördelar strukturerade produkter tillför en portfölj hoppas vi se ett ökat intresse även i Sverige.
Caroline Wasing, Investment Solutions Garantum