Positiva effekter av AI i många sektorer

Användandet av artificiell intelligens (AI) har ökat explosionsartat och de bolag som hjälper till att bygga infrastrukturen bakom har gått starkt på världens börser. Historiskt har mer traditionella bolag varit de som över tid tjänat mest på större teknikgenombrott eftersom de använder tekniken för att öka sin försäljning eller minska sina kostnader genom ökad produktivitet. Eric Karlsson, förvaltare och investeringsstrateg på Garantum, investerar i och följer flera bolag som på olika sätt använder AI i sina verksamheter.

Eric Karlsson och Lars-Erik Lundgren, förvaltare på Garantum på bolagsbesök hos ASML i Veldhoven. De står och tittar på en 3D sprängskiss av världens dyraste och mest avancerade maskin. Varje maskin kostar idag runt 350 miljoner EUR och väger som två Airbus A320s. ASML är ensamma i världen om att kunna producera maskinerna som används för att tillverka världens mest avancerade chip. Ekvationen på väggen är Rayleighkriteriet. Rayleighkriteriet är inom optiken det vanligaste villkoret som används för att beskriva ett optiskt instruments upplösningsförmåga.

– Effekten på bolagens aktiepris efter stora teknikgenombrott materialiseras i olika faser. De mest uppenbara vinnarna på AI fick se sina aktiekurser stiga först och det enskilt mest fram­stående noterade exemplet är NVIDIA. NVIDIAs grafikproces­sorer (GPU:er) används för att driva AI-algoritmer och har blivit en viktig del av AI-infrastrukturen. Förutom NVIDIA har även bolag som är involverade i den infrastruktur som krävs för AI sett en betydande uppvärdering på börsen. Detta inkluderar halvledarföretag, molnleverantörer, fastighetsbolag med fokus på datacenter och företag inom hårdvaru- och utrustningssektorn, säger Eric Karlsson.

– I nästa fas kommer fokus att ligga på bolag vars affärsmodeller är möjliga att anpassa efter AI. Dessa bolag kan integrera AI i sina produkter och tjänster samt öka sin försäljning. SAP, ett tyskt mjuk­varubolag, är ett tydligt exempel, där AI redan idag driver betydande försäljningsökningar, menar Eric.

På längre sikt finns det gott om bolag med verksamheter som kommer att gynnas genom förbättrad produktivitet. Mjukvarubolag och bolag inom kommersiella och professionella tjänster som exempelvis Capgemini som säljer konsulttjänster har särskilt stor potential att dra nytta av AI för att öka effektiviteten och därigenom öka vinsten.

– En av de mest framstående sektorerna som drar nytta av AI är hälsovårdssektorn. Bolag inom denna sektor använder AI för att förbät­tra både diagnostik samt forskning och utveckling. Ett exempel är Roche som använder AI i screeningen av potentiella molekyler i sin forskning och utveckling för att effektivisera framtagandet av nya läkemedel, fortsätter Eric.

Eric Karlsson menar att AI öppnat nya möjligheter även inom hans eget område och att finanssektorn generellt kommer att kunna dra stora förde­lar av AI. Eric Karlsson exemplifierar med London Stock Exchange som använder AI för att analysera stora mängder finansiella data, vilket hjälper deras kunder att fatta mer informerade investeringsbeslut. Det hjälper också till att minska administration och kostnader.

– AI är en stor trend som kommer att genomsyra många bolag och sektorer framöver och resultaten kommer att bli synliga successivt över tid. Att investera i AI som strategi kräver ett grundligt analys­arbete för att identifiera positiva effekter tidigt bland bolag som an­vänder AI samt har en tydlig strategi och plan för att integrera AI i sin verksamhet. Att investera i de bolag som för tillfället är ledande kan fortsatt ge avkastning även om risken är relativt hög. Ett alterna­tiv med betydligt lägre teknikrisk och sannolikt bättre riskjusterad avkastning är att satsa på globala kvalitetsbolag där teknikgenom­brottet kan göra redan bra verksamheter ännu bättre i framtiden, avslutar Eric.

Patrick Bejerskog
Mediakontakt
patrick.bejerskog@garantum.se

Garantum är marknadsledare på individanpassade investeringslösningar i Norden. Via en fintechplattform skräddarsydd för individanpassad rådgivning erbjuds Private banking, utvalda fonder, strukturerade produkter, diskretionär förvaltning, aktiehandel, analyser och rådgivning lokalt nära kunden. I Garantumkoncernen ingår även fondbolaget Aktie-Ansvar. www.garantum.se | www.aktieansvar.se

Citat

Satsa på globala kvalitetsbolag där teknikgenom­brottet kan göra redan bra verksamheter ännu bättre i framtiden.
Eric Karlsson, investeringsstrateg och förvaltare på Garantum