Beslut vid GARO Aktiebolags årsstämma 2023

Årsstämman fastställde framlagda resultat- och balansräkningar och ersättningsrapport samt beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör. Härutöver fattades nedanstående beslut.

Val av styrelse
Till styrelseledamöter omvaldes Rickard Blomqvist (ordförande), Martin Althén, Susanna Hilleskog, Mari-Katharina Jonsson Kadowaki, Johan Paulsson och Lars-Åke Rydh samt valdes Lars Kongstad till ny styrelseledamot.

Arvode till styrelsen
Styrelsearvode beslutades att utgå med 725 000 kronor (tidigare 700 000 kronor) till ordföranden och 300 000 kronor (tidigare 290 000 kronor) till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i koncernen. Som ersättning för arbete i revisionsutskottet beslutades vidare att ordföranden oförändrat ska erhålla 100 000 kronor och att övriga ledamöter ska erhålla 50 000 kronor vardera. Som ersättning för arbete i ersättningsutskottet beslutades att ordföranden oförändrat ska erhålla 50 000 kronor och att övriga ledamöter ska erhålla 25 000 kronor vardera.

Val av revisor
Till bolagets revisor omvaldes revisionsbolaget Ernst & Young AB för en mandatperiod om ett år. Ernst & Young AB har meddelat att auktoriserade revisorn Joakim Falck kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor. Det beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Utdelning
I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att en utdelning om 0,80 kronor per aktie lämnas för räkenskapsåret 2022 uppdelat på två utbetalningstillfällen om vardera 0,40 kronor per aktie och att bolagets resterande disponibla vinstmedel balanseras i ny räkning. Avstämningsdagar för rätt till utdelning fastställdes till den 15 maj 2023 respektive den 15 november 2023. Utbetalning beräknas komma att utsändas av Euroclear Sweden AB med start den 19 maj 2023 respektive den 20 november 2023.

Helena Claesson, CFO: +46 (0)70 676 07 50

GARO AB (publ) org. nr 556071–7772 är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. GAROs kunderbjudande är att tillhandahålla helhetslösningar inom produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO grundades 1939, har sitt huvudkontor i Gnosjö och är idag ett internationellt bolag med verksamhet i sex länder med cirka 550 anställda. Bolagets produktionsenheter i Sverige ligger i Gnosjö och Hillerstorp samt i Polen i Szczecin. GARO är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”GARO”. För mer information, se www.garo.se