Delårsrapport januari-mars 2022

Tillväxt och komponentbrist

JANUARI - MARS 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 381,6 MSEK (290,6).
  • Nettoomsättningen ökade med 31 procent (17).
  • Rörelseresultatet uppgick till 66,8 MSEK (45,9).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 17,5 procent (15,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till 53,7 MSEK (38,3).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,07 SEK (0,76).

HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• Från och med 1 januari 2022 redovisas verksamheten indelad i affärsområdena GARO Electrification och GARO E-mobility.
  • Beslut att investera i en ny produktions- och logistikanläggning i Polen med byggstart under andra kvartalet 2022.
  • Verksamheten i Sverige förbereds för ytterligare expansion genom hyrda lokaler i Hillerstorp.
  • Situationen kring materialförsörjning förvärrades mot slutet av kvartalet, främst inom affärsområdet GARO E-mobility.

HÄNDELSER EFTER KVARTALET

• Ramavtal tecknat med global fordonstillverkare avseende laddinfrastruktur för den europeiska marknaden.

Patrik Andersson, CEO: +46 (0)76 148 44 44
Helena Claesson, CFO: +46 (0)70 676 07 50

Denna information är sådan information som GARO aktiebolag är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 11 maj 2022 kl. 14.00.

GARO AB (publ) org. nr 556071–7772 är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. GAROs kunderbjudande är att tillhandahålla helhetslösningar inom produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO grundades 1939, har sitt huvudkontor i Gnosjö och är idag ett internationellt bolag med verksamhet i sex länder med cirka 500 anställda. Bolagets produktionsenheter i Sverige ligger i Gnosjö och Värnamo samt i Polen i Szczecin. GARO är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”GARO”. För mer information, se www.garo.se