GARO anpassar organisationen efter rådande marknadsförutsättningar och meddelar omsättning och preliminärt rörelseresultat för fjärde kvartalet 2023

GARO kommunicerade i delårsrapporten för tredje kvartalet att nettoomsättning för fjärde kvartalet förväntades vara i nivå med fjärde kvartalet 2022. GARO E-mobility visar en tillväxt på 16%, samtidigt som GARO Electrification minskar med 17% mot samma kvartal föregående år. Sammantaget resulterar detta i en nettoomsättning för fjärde kvartalet som uppgår till cirka 311 MSEK (341).

”Nettoomsättningen påverkades framför allt negativt under slutet av kvartalet. Rådande marknadsläge, med makroekonomisk osäkerhet påverkar köpbeteende och investeringsbeslut. Nybilsförsäljningen av laddbara fordon i Sverige visar för närvarande på en svagare tillväxt än tidigare. Detta sammantaget gör att vi nu anpassar organisationen till rådande marknadsförutsättningar”, säger Vd- och koncernchef Patrik Andersson.

GARO kommer att genomföra ytterligare ett åtgärds- och effektiviseringsprogram som innebär att antalet anställda i koncernen minskar med cirka 50 tjänster, fördelat på både kollektivanställda och tjänstemän, främst inom affärsområde GARO E-mobility.

GAROs rörelseresultat för fjärde kvartalet förväntas uppgå till cirka 0 MSEK (9). Resultat har belastats med cirka 10 MSEK av kostnader av engångskaraktär till följd av nedskrivning av lager av restkomponenter inom affärsområde GARO E-mobility. Samtidigt ingår intäkter av engångskaraktär avseende avyttringar av industrifastigheter med cirka 18 MSEK.

Bokslutskommunikén för helåret 2023 publiceras den 21 februari 2024.

Patrik Andersson, CEO: +46 (0)76 148 44 44

Helena Claesson, CFO: +46 (0)70 676 07 50

Denna information är sådan information som GARO AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2024 kl. 08.30.

GARO AB (publ) org. nr 556071–7772 är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. GAROs kunderbjudande är att tillhandahålla helhetslösningar inom produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO grundades 1939, har sitt huvudkontor i Gnosjö och är idag ett internationellt bolag med verksamhet i sex länder med cirka 480 anställda. Bolagets produktionsenheter i Sverige ligger i Gnosjö och Hillerstorp samt i Polen i Szczecin. GARO är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”GARO”. För mer information, se www.garo.se