Garpco

​Aktiehandel pågår via Alternativa Aktiemarknaden

Just nu pågår aktiehandel avseende septemberhandeln på Alternativa aktiemarknaden där vår

Garpcos B-aktie kan handlas till den fastställda kursen 87 kr. Garpco är ett av de totalt 34 bolag som valt Alternativa som handelsplats för sina aktier.

När det gäller Garpco AB så visar det nyligen presenterade halvårsbokslutet på en mycket stark återhämtning från föregående år, då Garpcokoncernen liksom många andra företag tvingades till nedskärningar. Faktureringen har ökat från 73,6 mkr första halvåret 2009 till 92,0 mkr för första halvåret i år. Rörelseresultatet uppgår till 12,2 mkr att jämföra med motsvarande period föregående år då det var 4,3 mkr. Resultatet före skatt uppgår till 7,4 mkr att jämföra med föregående års förlust på 1,3 mkr.

Återhämtningen beror såväl på en allmänt bättre konjunktur som på att ett antal utvecklingsprojekt mot bl.a. energisektorn, har börjat bära frukt. En av de nya produkterna är en diamantbestyckad sågklinga för kiselsågning hos en av de norska solcellstillverkarna och här har omsättningen ökat från i princip noll 2009 till att för helåret 2010 bli drygt 5 mkr. För att bli än mer komplett som leverantör av verktyg till solcellsindustrin förvärvades strax före semestern bolaget Diamantprofil i Tyresö med 7 anställda.

Inom området Industrikomponenter i Polymera material finns också en hel del intressanta projekt som i framtiden kan bli ordentligt stora. Nämnas kan att den dynamiska böjbegränsare som testas på ett flytande vindkraftsverk i Norge, kommer från ett av koncernens bolag. Här återstår knappt ett år av ytterligare test i verklig miljö innan det eventuellt kan bli tal om en vindkraftspark på 1 200 enheter att byggas under en 5 års period.

Jönköping 2010-09-09

Garpco AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta: Leif Garpheden, VD, direkt telefon: 036 -37 19 35 eller via e-mail: leif.garpheden@garpco.com

Garpco AB är ett holdingbolag med verksamhet inom tre affärsområden. Dessa är Industriverktyg som tillverkar, säljer och slipar verktyg för bl.a. sönderdelning och kapning av de flesta material, Industrikomponenter i polymera material som tillverkar och säljer produkter i polyuretan samt säljer produkter i gummi samt affärsområdet Interiör och design som tillverkar och säljer produktsystem för inredning av offentlig miljö men som också har en kompletterande tillverkning av specialtillverkade fönster. Koncernen har drygt 140 medarbetare.