Jönköpingsföretaget Garpco har gjort ett nytt företagsförvärv.

Garppco AB har förvärvat Awal AB med dotterbolaget Awal Display AB och det vilande bolaget Awal Butiksinredningar AB

Den 13 januari förvärvade Holdingbolaget Garpco AB i Jönköping, Awal AB i Hillerstorp. Awal AB bedriver genom dotterbolaget Awal Display AB en verksamhet som omfattar hela kedjan inom display och butiksinredningar, allt från analys av kundens behov till design, konstruktion, försäljning, produktion, inköp, montering i fabrik, lagerhållning och leverans samt om så önskas, även montering på plats i butik.

Garpco AB är ett holdingbolag med dotterbolag inom tre affärsområden, vilka är "Interiör och design", "Industrikomponenter i polymera material" samt "Industriverktyg". Innan förvärvet beräknas koncernen i år omsätta 190 mkr och med 144 anställda. Awal beräknas i år omsätta 70 mkr med 30 anställda och efter förvärvet beräknas koncernen således omsätta 260 mkr och att ha 174 anställda. Awal kommer att ingå i affärsområdet "Interiör och design" där redan tidigare Glimakra Akvamatik AB ingår.

Garpcos B-aktie kan fyra gånger per år handlas via Alternativa Aktiemarknaden (www.alternativa.se)

"Genom förvärvet av Awal stärker vi Garpco ytterligare och genom en kombination av företagsförvärv och organisk tillväxt utvecklas vi till en mycket intressant koncern" säger Garpcos VD Leif Garpheden.