Lunchprisindex släpps idag - Högre lunchpriser trots lågkonjunktur

Report this content

Nya siffror från Lunchprisindex visar att lunchpriserna fortsätter att öka över hela landet, trots konjunkturnedgången. Snittpriset för en lunch låg år 2009 på 74,50 kr, vilket är en ökning med 3,3 procent jämfört med 2008. Lunchprisindex visar också att Stockholm drar ifrån som dyraste lunchstad. – Stockholms lunchpriser har ökat mer än dubbelt så mycket som i Malmö. Kanske beror det på att Stockholm som område är mindre drabbat av krisen, säger Patrik Smede, vd på restaurangportalen Gastrogate som ligger bakom Lunchprisindex.

Lunchprisindex är en återkommande undersökning av lunchpriserna i Sverige som genomförs av restaurangportalen Gastrogate två gånger per år. Färska siffror för 2009 visar att lunchpriserna i hela landet har ökat med 3,3 procent trots en inflation på -0,3. Siffrorna bekräftas av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, som såg motsvarande prisökning i branschen förra året. – Gastrogates siffror visar att prisutvecklingen i restaurangbranschen är hårt kostnadsdriven. Krögarna har väldigt små marginaler och oftast ingen möjlighet att effektivisera. Det gör att priserna går upp även om konjunkturen mattats av, säger Björn Arnek, analyschef SHR. Stockholm drar ifrån som dyraste stad Lunchprisindex visar att Stockholm för andra året i rad är den dyraste lunchstaden i landet, med ett snittpris på 75,80 kr. Stockholms lunchpriser ökade med 4,3 procent, vilket är väsentligt mer än riksgenomsnittet. Näst dyraste stad är Uppsala med 74,80 kr och därefter kommer Västerås med 74,60 kr. I huvudstaden finns också landets dyraste lunchkvarter, Slussen, där en lunch kostar hela 95 kronor. Malmö är billigaste storstad Bland Sveriges storstäder är Malmö billigast, med luncher som snittar på 72,20 kr. I Malmö finns också landets allra billigaste lunchkvarter, Södra innerstaden, där det går att få en lunch för endast 58,70. – Det skiljer 36 kronor för en lunch i det dyraste och billigaste lunchkvarteret. Det kan alltså löna sig att kolla upp priset på gastrogate.com innan man går ut på lunch med kollegorna, säger Patrik Smede. Billigaste lunchstaden i landet är Örebro, med ett snittpris på 64,70 kr. För mer information om kontakta Patrik Smede vd Gastrogate, patrik.smede@gastrogate.com, tfn 070-267 51 00 Elin Undén West, Vår pr-byrå, elin.unden@varprbyra.se, tfn 08-660 02 53, 0733-502625 Siffrorna i undersökningen grundar sig på totalt 271 906 menyer från 657 restauranger med lunchpriser mellan 40 och 99 kr. Snabbfakta från Lunchprisindex 2009 Sveriges tre billigaste lunchstäder 1. Örebro snittpris 64,70 kr 2. Gävle snittpris 67,80 kr 3. Malmö snittpris 72,20 kr Sveriges tre dyraste lunchstäder 1. Stockholm snittpris 75,80 kr 2. Uppsala snittpris 74,80 kr 3. Västerås snittpris 74,60 kr Sveriges tre just nu billigaste lunchkvarter 1. Södra innerstaden, Malmö snittpris 58,70 kr 2. Möllevången, Malmö snittpris 60 kr 3. Rosengård, Malmö snittpris 63,50 kr Sveriges tre just nu dyraste lunchkvarter 1. Slussen, Stockholm snittpris 95 kr 2. City - Centralen, Stockholm snittpris 85,70 kr 3. City - Sergels Torg, Stockholm snittpris 83,90 kr Riksgenomsnitt för en lunch per år År Pris i kronor År 2000 59 År 2001 61 År 2002 62,50 År 2003 63,70 År 2004 65,40 År 2005 66 År 2006 67,50 År 2007 69, 50 År 2008 72,10 År 2009 74,50

Taggar: