Report this content

Gatespace deltar i projekt för att utforma en gemensam europeisk telematikplattform Göteborg - 14 augusti, 2002 Göteborgsföretaget Gatespace, som utvecklar system för nätverksbaserade tjänster avsedda för bredbandsoperatörer och utvecklare av telematiksystem, skall delta i ett EU-projekt med att ta fram en plattform för den Tredje Generationens Telematik (3GT). 3GT-projektet skall etablera gemensamma gränssnitt för nätverksbaserade tjänster inom Europa och på så sätt minska kostnaderna och se till att produkter från olika fordonsleverantörer, operatörer och tjänste-, hård- och mjukvaruleverantörer kan fungera tillsammans. Gatespace har mångårig expertis inom OSGi och kommer att tillhandahålla sitt OSGi kompatibla ramverk och system för nätverksbaserade tjänster till konsortiet. "Vi är mycket glada över att vara med i det här projektet", säger Christer Larsson, telematikchef på Gatespace. "Som vi ser det måste det finnas accepterade standarder som används av alla aktörer för att den totala telematikmarknaden, inte bara den inom EU, skall utvecklas snabbare. Tänk om alla länder i Europa hade enats om en gemensam typ av eluttag för många år sedan när elektriciteten uppfanns. 3GT-projektet är detsamma som ett alleuropeiska eluttag. Det är den gemensamma infrastrukturen som ger ett underlag för nätverksbaserade tjänster för en rad olika maskiner och fordon inom EU-länderna." 3GT-projektets mål är att utveckla en gemensam telematikplattform för den europeiska marknaden genom att säkerställa att produkter från olika mjukvaruleverantörer, terminaltillverkare och tjänsteleverantörer kan fungera tillsammans. 3GT-projektet kommer att använda specifikationer utvecklade av OSGi (Open Services Gateway Initiative), en världsomfattande öppen standard för nätverksbaserade tjänster. Andra projektdeltagare är ACUNIA, BMW, Bosch, Centro Ricerche Fiat, Ericsson, ERTICO - ITS Europe, MIZAR, Adam Opel, Peugeot Citroen, TNO, Vodafone Passo, Volvo Teknisk Utveckling, Webraska och WirelessCar. "De gränssnitt som 3GT vill standardisera kommer att utgöra en milstolpe för den europeiska telematikindustrin och borde finnas med i alla huvudaktörers långsiktiga planering," säger Peter Van der Perre från ERTICO, projektledare för det EU-finansierade projektet. Han tillägger "Projektet skall definiera den tredje generationens telematikplattform för den europeiska telematikmarknaden. För att garantera helhetslösningar har vi inkluderat huvudaktörer från alla delar av telematikmarknaden: telematikoperatörer, hård- och mjukvaruleverantörer, mobiloperatörer, samt fordonstillverkare." Projektet fokuserar på tre mål: 1. Att utveckla OSGi-baserade specifikationer för gränssnittet mellan fordon och kontrollcentraler såväl som för gränssnittet mellan kontrollcentralen och tjänsteleverantören. 2. Att testa och utvärdera dessa på fem europeiska testplatser (Göteborg, München, Paris, Rüsselsheim och Turin). 3. Att ge förslag på en öppen standard till berörda standardiseringsorganisationer. I Göteborg kommer man att arbeta med tjänster inom områdena säkerhet, bekvämlighet, intelligenta transportsystem, underhållning samt bakgrundstjänster, såsom nedladdning av mjukvara, diagnostik och fjärrstyrning. Projektet startade i maj 2002 och skall avslutas med en visning av systemet på ITS världskongress i Madrid i oktober 2003. Om Gatespace Gatespace är en leverantör av framtidssäkra system som kopplar samman ett företags nuvarande IT-system med tjänster som körs på servrar vid randen av Internet. Med dessa system kan våra kunder skapa nya produkter och leverera nya tjänster. Våra kunder finns främst bland bredbandsoperatörer och utvecklare av telematiksystem. Bland investerarna i Gatespace märks Ericsson, Morgan Stanley Dean Witter, Fuqua Venture Partners, Bure Equity, CR&T, European Equity Partners, Pythagoras Participation, och T-bolaget. Bolagets huvudkontor ligger i Göteborg och USA-kontoret ligger i Palo Alto i Kalifornien, USA. Om OSGi Open Services Gateway Initiative (OSGi), etablerat 1999, är en oberoende, icke-vinstdrivande industrigruppering som arbetar med att ta fram öppna programvaruspecifikationer för distribution av nätverksbaserade tjänster. OSGi arbetar också för att öka efterfrågan på produkter och tjänster baserade på denna standard genom att sponsra program för utbildning av slutanvändare och övriga aktörer på marknaden. OSGi är en global tvärindustriell organisation med fler än 60 medlemmar. Medlemskap är öppet för alla intresserade, exempelvis ISP:er, nätverksoperatörer, fordonstillverkare, mjukvaruutvecklare, konsumenter, akademiska och samhälleliga institutioner, etc. Mer information om OSGi finns på http://www.osgi.org. För ytterligare information och bildmaterial, var god kontakta: Christer Larsson, telematikchef, Gatespace +46 (0) 70 975 9175, cl@gatespace.com Rebecca Ehlinger-Janzon, pr-chef, Gatespace, +46 (0) 70 606 69 29, rebecca.janzon@gatespace.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/14/20020813BIT00890/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/14/20020813BIT00890/wkr0002.pdf