Gatespace får ytterligare finansiering och förvärvar Ericssons e-services-verksamhet

Report this content

Gatespace får ytterligare finansiering och förvärvar Ericssons e- services-verksamhet Göteborg den 12 mars 2002 - Göteborgsföretaget Gatespace, som utvecklar system för nätbaserade tjänster avsedda för bredbandsoperatörer och telematik, förvärvar e-services-verksamheten från Ericsson Business Innovation. Genom förvärvet överförs hela e-services till Gatespace, inklusive personal och kundåtaganden. Förvärvet betalas med aktier i Gatespace. Samtidigt erhåller Gatespace ytterligare finansiering motsvarande över 40 miljoner kronor från de nuvarande ägarna, inklusive Ericsson, Bure Equity och Morgan Stanley. Affären ger Gatespace möjlighet att erbjuda storskaliga systemlösningar för bredbandsoperatörer och utvecklare av telematiksystem. Gatespace kan nu dra ytterligare nytta av Ericssons expertis inom telekom-marknaden, och kan genom förvärvet erbjuda hela systemlösningar till både bredbandsoperatörer och utvecklare av telematiksystem. "Genom att på detta sätt samla våra styrkor skapar vi en mycket stark aktör, som kan leverera fullständiga system baserade på OSGi," säger Jöran Hoff, VD för Ericsson Business Innovation. "Gatespace blir nu verkligen den ledande spelaren på den här marknaden. Vi tror mycket starkt på OSGi, och ser ett värde i en stark, obeoende leverantör som kan erbjuda både system och värdeadderande tjänster till nätoperatörerna." "Detta är en utmärkt affär för Gatespace", säger Staffan Truvé, VD för Gatespace. "Med en förstärkt produktportfölj, nya kundkontakter, och säkerställd finansiering är vi mycket välpositionerade inom en marknad som precis håller på att ta fart." "Gatespace och Ericsson e-services är två viktiga spelare på den växande marknaden för nätbaserade tjänster", säger Björn Boldt-Christmas, styrelseordförande på Gatespace och ansvarig för venture capital och inkubatorer inom Bure Equity, som är en stor investerare i Gatespace. "Med finansiering på plats och en omfattande produktportfölj är Gatespace redo för nästa steg i sin utveckling." Gatespace grundades 1999 av Ericsson och det svenska forskningsföretaget CR&T. Inledningsvis fokuserade Gatespace på att utveckla en distribuerad tjänsteplattform baserad på standarden Open Services Gateway initiative (OSGi), som företaget också är med och leder utvecklignen av. Ericssons e-services-verksamhet har varit en stor kund till Gatespace, och har utvecklat ett fullständigt system baserat på Gatespaces platform. I och med att Gatespace under 2001 har utökat sitt erbjudande till att också omfatta hela system har ägarna funnit det fördelaktigt att fokusera verksamheten i Gatespace. Om Gatespace Gatespace är en världsledande leverantör av framtidssäkra system som kopplar samman ett företags nuvarande IT-system med tjänster som körs på små servrar vid randen av Internet. Med dessa system kan våra kunder skapa nya produkter och leverera nya tjänster.Våra kunder finns främst bland bredbandsoperatörer och utvecklare av telematiksystem. Bland investerarna i Gatespace märks Ericsson, Morgan Stanley Dean Witter, Fuqua Venture Partners, Bure Equity, CR&T, European Equity Partners, Pythagoras Participation, och T-bolaget. Bolaget är baserat i Göteborg och har sitt USA-kontor i Palo Alto i Kalifornien. För mer information och bildmaterial kontakta: Staffan Truvé, VD Gatespace AB Tel. +46 70 59 33 885 E-Mail: truve@gatespace.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020311BIT01190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020311BIT01190/wkr0002.pdf